Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Medieaktivism, strategi och entreprenörskap
Engelsk benämning
Media Activism, Strategy and Entrepreneurship
Kurskod
KK402B
Omfattning
22.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-07
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Innehåll
Kursen har ett fokus på den roll kommunikation spelar i olika processer – samhälleliga, kulturella, politiska, sociala och ekonomiska – samt på hur medier kan användas på meningsfulla och medvetna sätt i sådana processer. Utgångspunkten tas i vad som kan kallas för ett handlingsperspektiv på medier: hur kan medier användas för att sätta igång processer, och vilken roll kan medier spela när dessa processer väl är igång?
Kursen består av två moment:
1) Strategi, entreprenörskap och aktivism (15 hp), moment ett är indelat i tre delar – Strategi, Entreprenörskap och Aktivism – som examineras var för sig.
2) Projektarbete (7,5 hp)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
(1) redogöra för mediestrategiska resonemang med anknytning till medie- och kulturproduktion i olika sfärer av samhället.
(2) visa grundläggande förståelse av medieentreprenörskap som praktik och fenomen, samt dess olika uttrycksformer och betydelser.
(3) kunna ge exempel på och diskutera medieaktivism som kritik och motstånd och som uttryck för social förändring.
(4) redogöra för hur grupprocesser påverkar arbeten som utförs i projektform.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
(5) kritiskt kunna analysera spänningsfälten mellan praktikerna strategi, aktivism och entreprenörskap.
(6) planera och kartlägga projekt med mediestrategiska, entreprenöriella och/eller medieaktivistiska förtecken.
(7) visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna kommunicera med speciellt utvalda målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
(8) kunna planera och värdera medierade kommunikationsprocesser utifrån etiska aspekter.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, handledning, seminarier, projektarbete i grupp och gästföreläsningar.
Bedömningsformer
Strategi 5hp examineras genom hemtentamen (lärandemål 1 och 5).
Entreprenörskap 5hp examineras genom salstenta (lärandemål 2 och 5).
Aktivsm 5hp examineras genom hemtentamen (lärandemål 3,4,5 och 7).
Projektarbete examineras genom skriftlig inlämning i grupp 5 hp och genom muntlig redovisning 2,5 hp (lärandemål 4,5,6,7 och 8).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Strategi, entreprenörskap och aktivism
Falkheimer, Jesper och Mats Heide (red.). 2011. Strategisk kommunikation. Forskning och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Granström, Kjell. 2006. Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur.
Hesmondhalgh, David. 2010. ’User-Generated Content, Free Labour and the Cultural Industries’, Ephemera. Theory & Politics in Organization, 10 (3/4): 267-284 (www.ephemeraweb.org/journal/10-3/10-3hesmondhalgh.pdf).
Lievrouw, Leah A. 2011, Alternative and Activist New Media. Cambridge: Polity Press.
Manzini, Ezio. ‘Making Things Happen. Social Innovation and Design’. DESIS Network (sigeneration.ca/documents/Makingthingshappen.pdf).
Shane, Scott, Edwin A. Locke och Christopher J. Collins. 2003. ‘Entrepreneurial Motivation’. Human Resource Management Review 13(2): 257-279.
Shirky, Clay. 2008, Here Comes Everybody. The Power of Organizing Without Organizations. New York: Penguin Press.
van Dijck, José. 2009. ’Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content’. Media, Culture & Society, 31(1): 41–58.
Utöver angiven litteratur tillkommer aktuella artiklar.
Projektarbete
Brown, Tim. 2008. ’Design Thinking’. Harvard Business Review. June.
Florida, Richard. 2003. ’Cities and the Creative Class’. City & Community 2(1): 3-19.
Lindstedt, I. 2014, Talarens hantverk. Lund: Studentlitteratur.
Möllerström, Veselinka. 2011. Malmös omvandling. Från arbetarstad till kunskapsstad. En diskursanalytisk studie av Malmös förnyelse. Lund: Lunds universitet (http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2166469&fileOId=2166471).
Stigendal, Mikael (2011) ’Malmö – de två kunskapsstäderna’. Malmö: Malmö Stad (http://www.malmo.se/download/18.6e1be7ef13514d6cfcc80006006/stigendal_20120130.pdf).
Utöver angiven litteratur tillkommer ytterligare gemensamma artiklar. Därutöver väljs ytterligare litteratur utifrån respektive grupps inriktning på projektarbete (cirka 200 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.