UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2013

Kursplan hösten 2013

Benämning

Medieaktivism, strategi och entreprenörskap

Engelsk benämning

Media Activism, Strategy and Entrepreneurship

Kurskod

KK402B

Omfattning

22.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2013-09-02

Fastställandedatum

2013-06-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Huvudområde

Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen har ett fokus på den roll kommunikation spelar i olika processer – samhälleliga, kulturella, politiska, sociala och ekonomiska – samt på hur medier kan användas på meningsfulla och medvetna sätt i sådana processer. Utgångspunkten tas i vad som kan kallas för ett handlingsperspektiv på medier: hur kan medier användas för att sätta igång processer, och vilken roll kan medier spela när dessa processer väl är igång?
Kursen består av två moment:
1) Strategi, entreprenörskap och aktivism (15 hp), moment ett är indelat i tre delar – Strategi, Entreprenörskap och Aktivism – som examineras var för sig.
2) Projektarbete (7,5 hp)

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1/ visa insikt i mediestrategiska resonemang med anknytning till medie- och kulturproduktion i olika sfärer av samhället
2/ visa grundläggande förståelse av medieentreprenörskap som praktik och fenomen, samt dess olika uttrycksformer och betydelser.
3/ kunna ge exempel på och diskutera medieaktivism som kritik och motstånd och som uttryck för social förändring.
4/ visa insikt i hur grupprocesser påverkar arbeten som utförs i projektform.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
5/ kritiskt kunna analysera spänningsfälten mellan praktikerna strategi, aktivism och entreprenörskap.
6/ planera och kartlägga projekt med mediestrategiska, entreprenöriella och/eller medieaktivistiska förtecken.
7/ visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna kommunicera med speciellt utvalda målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
8/ kunna planera och värdera medierade kommunikationsprocesser utifrån etiska aspekter

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, handledning, seminarier, projektarbete i grupp och gästföreläsningar.

Bedömningsformer

Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuella hemtentamina samt projektarbeten, som redovisas både muntligt och skriftligt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Strategi, entreprenörskap och aktivism
Falkheimer, Jesper och Mats Heide (red.). 2011. Strategisk kommunikation. Forskning och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Granström, Kjell. 2006. Dynamik i arbetsgrupper. Om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur.
Hesmondhalgh, David. 2010. ’User-Generated Content, Free Labour and the Cultural Industries’, Ephemera. Theory & Politics in Organization, 10 (3/4): 267-284 (www.ephemeraweb.org/journal/10-3/10-3hesmondhalgh.pdf).
Lievrouw, Leah A. 2011, Alternative and Activist New Media. Cambridge: Polity Press.
Manzini, Ezio. ‘Making Things Happen. Social Innovation and Design’. DESIS Network (sigeneration.ca/documents/Makingthingshappen.pdf).
Shane, Scott, Edwin A. Locke och Christopher J. Collins. 2003. ‘Entrepreneurial Motivation’. Human Resource Management Review 13(2): 257-279.
Shirky, Clay. 2008, Here Comes Everybody. The Power of Organizing Without Organizations. New York: Penguin Press.
van Dijck, José. 2009. ’Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content’. Media, Culture & Society, 31(1): 41–58.
Utöver angiven litteratur tillkommer aktuella artiklar.
Projektarbete
Brown, Tim. 2008. ’Design Thinking’. Harvard Business Review. June.
Florida, Richard. 2003. ’Cities and the Creative Class’. City & Community 2(1): 3-19.
Möllerström, Veselinka. 2011. Malmös omvandling. Från arbetarstad till kunskapsstad. En diskursanalytisk studie av Malmös förnyelse. Lund: Lunds universitet (http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2166469&fileOId=2166471).
Stigendal, Mikael (2011) ’Malmö – de två kunskapsstäderna’. Malmö: Malmö Stad (http://www.malmo.se/download/18.6e1be7ef13514d6cfcc80006006/stigendal_20120130.pdf).
Utöver angiven litteratur tillkommer ytterligare gemensamma artiklar. Därutöver väljs ytterligare litteratur utifrån respektive grupps inriktning på projektarbete (cirka 200 sidor).

Kursvärdering

I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet i förhållande till lärandemålen.