Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Det föränderliga medielandskapet
Engelsk benämning
The Changing Media Landscape
Kurskod
KK401A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-06-09
Gäller från
2011-08-27
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. Studenterna ges grundläggande kunskaper i mediehistoria, mediestruktur, mediepolitik, medie- och kommunikationsteori. Begreppet mediepraktik står i centrum och utbildningsprogrammets fokusering mot strategi, aktivist och entreprenörskap betraktas som ingångar till olika former av mediepraktiker. Kursen uppmärksammar speciellt det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som genus, etnicitet, deltagarkultur och gestaltning. Under kursen arbetar även studenterna med ett praktiskt gestaltande projekt.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1/ visa kunskap och förståelse inom medie- och kommunikationsvetenskap som forskningsområde och dess olika humanistiska och samhällsvetenskapliga grunder, inbegripet kunskap om det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som genus, etnicitet, deltagarkultur och gestaltning.
2/ visa kunskap och förståelse kring mediehistoria, mediestruktur, mediepolitik, medie- och kommunikationsteori.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
3/ visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information och därefter diskutera den utifrån medieteoretiska förhållningssätt
4/ visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera ett mindre praktiskt gestaltande projekt.
5/ visa förmåga att diskutera och kontrastera begrepp som mediepraktik, mediestrategi samt konvergens- och deltagarkulturer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
6/ visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra kritiska bedömningar och reflektioner med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas dels skriftligen genom individuella papers samt projektarbete i grupp och dels genom muntlig redovisning/diskussion.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Asa Briggs & Peter Burke. 2009, A social history of the media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity Press.
Bruhn Jensen, Klaus. 2008, Medier och samhälle. En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Jansson, André. 2009, Kommunikation, Malmö: Liber
Jenkins, Henry. 2008, Konvergenskulturen: där gamla & nya medier kolliderar. Göteborg. Bokförlaget Daidalos.
Radio- och TV-verket 2010. Medieutveckling 2010. Västerås.
Shirky Clay, 2009. Here comes everybody. The power of organizing without organizations. New York: Penguin Books.
Ytterligare artiklar/kompendium (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet i förhållande till lärandemålen.