Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Att skriva och publicera i digitala medier
Engelsk benämning
Writing and Publishing in Digital Media
Kurskod
KK141B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2023-02-03
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Avslutat kurser omfattandes minst 60 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Innehåll
I. Introduktion: Digitala format, sociala medier, etik och upphovsrätt (7, 5 hp).
II. Att kommunicera med hjälp av sociala medier (7, 5 hp).
III. Transmedialt berättande (7, 5 hp).
IV. Skrivande i digitala medier (7, 5 hp).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(1) identifiera, beskriva och tillämpa skilda skribentroller i digitala medier.
(2) identifiera och beskriva hur digitala medier inverkar på varandra och på andra medier.
(3) identifiera och beskriva olika skriv- och publiceringsmöjligheter som digital teknik erbjuder.
(4) identifiera, beskriva och värdera de etiska och upphovsrättsliga aspekterna av digital publicering.
(5) uppvisa en god språkfärdighet
(6) uppvisa förmåga att skriva och publicera digitalt i olika genrer.
(7) uppvisa förmåga att reflektera över och kritiskt granska sin egen och andras skriv- och produktionsprocess både muntligt och skriftligt.
(8) Skriftligt argumentera och kritiskt reflektera över olika former av medieproduktion och medialiseringsprocesser.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och skriv- och publiceringsövningar.
Bedömningsformer
Delkurs I examineras genom en individuell essä om digital publicering (3,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1 och 5 samt delvis även lärandemål 2, 6 ,7 och 8.
Delkurs II examineras genom en strategisk kommunikationsplan för användning av sociala medier, specifika målgruppstexter och en muntlig gruppresentation (7,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2 och 3, samt delvis även lärandemål 5, 6 och 7.
Delkurs III examineras genom en transmedial produktionsplan, ett transmedialt skrivprojekt och en gruppresentation (7,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2, 3, 5, 6 och 7.
Delkurs IV examineras genom en individuell portfolio och en muntlig responsuppgift i grupp (7,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 3, 5, 6 och 7.
Dessutom examineras de individuella reflektionerna i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteratur och övrig undervisning (4 hp). Momentet examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2, 3, 5, 7 och 8.
Kurslitteratur
Kurslitteratur
• Bruns, Axel (2013) ‘From Homepages to Network Profiles: Balancing Personal and Social Identity’, http://snurb.info/files/2013/From%20Homepages%20to%20Network%20Profiles.pdf.
• Epikanalys: en introduktion (1990). Holmberg, Claes-Göran, Ohlsson, Anders (red.). Lund: Studentlitteratur, i urval.
• Falkheimer, Jesper och Mats Heide (2003) Reflexiv kommunikation: nya tankar för strategiska kommunikatörer. Malmö: Liber.
• Hardt, Michael och Negri, Antonio (2013) Förklaring. Stockholm: Tankekraft, kapitel 1.
• Jansson, André (2018). Mediatization and mobile lives: a critical approach. London: Routledge
• Forsberg, Jenny (2012) Blogga, tvittra och fejsbucka - Kommunicera effektivt i sociala medier [Elektronisk resurs]. Norstedts.
• Forsman, Malin (2011) Internetpublicering och sociala medier: en juridisk vägledning. 4. uppl. Stockholm: Norstedts juridik.
• Lenemark, Christian (red. 2012) Litteraturens nätverk. Berättande på internet. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1, 3-7
• Lindstedt, Inger (2013; uppl. 2) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
• Mosco, Vincent (2017) Becoming Digital – Toward a Post-Internet Society. Bingley: Emerald Publishing
• Perryman, Neil (2008) ‘Doctor Who and the Convergence of Media: A Case Study in Transmedia Storytelling’, http://robertoigarza.files.wordpress.com/2008/11/art-doctor-who-and-the-convergence-of-media-a-case-study-perryman-2008.pdf.
• Phillips, Andrea (2012) A Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms. New York: McGraw-Hill.
• Rosengren, Richard (2011), Karaktärer, repliker, dialog, Studentlitteratur, kap. 3-5.
• Walker Rettberg, Jill (2008) Blogging. Digital Media and Society Series. Cambridge: Polity Press.
Referenslitteratur och digitala resurser tillkommer via kursens digitala lärplattform.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.