Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Att skriva och publicera i digitala medier
Engelsk benämning
Writing and Publishing in Digital Media
Kurskod
KK141B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-02-22
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Avslutat kurser omfattandes minst 60 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Innehåll
I. Introduktion: Digitala format, sociala medier, etik och upphovsrätt (7, 5 hp).
II. Att kommunicera med hjälp av sociala medier (7, 5 hp).
III. Transmedialt skrivande: fanfiction (7, 5 hp).
IV. Boken och skönlitteraturen i det digitala medielandskapet (7, 5 hp).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(1) identifiera, beskriva, förklara och tillämpa skilda skribentroller i digitala medier.
(2) identifiera, beskriva och förklara hur digitala medier inverkar på varandra och på andra medier.
(3) identifiera, beskriva och förklara vilka skriv- och publiceringsmöjligheter som digital teknik erbjuder.
(4) identifiera, beskriva, förklara och värdera de etiska och upphovsrättsliga aspekterna av digital publicering.
(5) uppvisa en god språkfärdighet
(6) uppvisa förmåga att skriva och publicera digitalt i olika genrer.
(7) uppvisa förmåga att reflektera över och kritiskt granska sin egen och andras skriv- och produktionsprocess både muntligt och skriftligt.
(8) uppvisa grundläggande färdighet i digital layout.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och skriv- och publiceringsövningar.
Bedömningsformer
Delkurs I examineras genom en individuell essä och ett textsamtal i grupp om digital publicering (5 hp), ett grupparbete, en muntlig presentation och en skrivuppgift om upphovsrätt (1,5 hp), samt en flerdelad blogguppgift (1 hp, betygsätts i U/G). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 3, 4, samt delvis även lärandemål 5, 6, 7.
Delkurs II examineras genom en strategisk kommunikationsplan för användning av sociala medier, specifika målgruppstexter, textsamtal i grupp samt muntliga presentationer (5 hp), en flerdelad blogguppgift (1 hp, betygsätts i U/G), samt en layoutuppgift (1,5 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2, 3 och 8, samt delvis även lärandemål 5, 6, 7.
Delkurs III examineras genom en ”transmedial produktionsplan” (1,5 hp), ett transmedialt skrivprojekt och textsamtal i grupp (5 hp), samt en flerdelad blogguppgift (1 hp, betygsätts i U/G). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2, 3, 5, 6, 7.
Delkurs IV examineras genom en individuell portfolio och textsamtal i grupp (3,5 hp), en novell, en e-bok, en muntlig presentation och textsamtal i grupp (3 hp), samt en flerdelad blogguppgift (1 hp, betygsätts i U/G). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 3, 5, 6, 7 och 8.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bruns, Axel (2013) ‘From Homepages to Network Profiles: Balancing Personal and Social Identity’, http://snurb.info/files/2013/From%20Homepages%20to%20Network%20Profiles.pdf.
Epikanalys: en introduktion (1990). Holmberg, Claes-Göran, Ohlsson, Anders (red.). Lund: Studentlitteratur, i urval.
Falkheimer, Jesper och Mats Heide (2003) Reflexiv kommunikation: nya tankar för strategiska kommunikatörer. Malmö: Liber.
Fleischer, Rasmus (2011), Boken och biblioteket, Ink bokförlag, 2011.
Forsberg, Jenny (2012) Blogga, tvittra och fejsbucka - Kommunicera effektivt i sociala medier [Elektronisk resurs]. Norstedts.
Forsman, Malin (2011) Internetpublicering och sociala medier : en juridisk vägledning . 4. uppl. Stockholm: Norstedts juridik.
Jenkins, Henry (1988) ‘Star Trek Rerun, Reread, Rewritten - Fan Writing as Textual Poaching’ http://web.mit.edu/21l.432/www/readings/star%20trek%20rerun.pdf.
Lenemark, Christian (red. 2012) Litteraturens nätverk. Berättande på internet. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1, 3-7
Lindstedt, Inger (2013; uppl. 2) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Olin-Scheller, Christina och Wikström, Patrik (2010) Författande fans: om fanfiction och elevers literacyutveckling. Lund: Studentlitteratur.
Perryman, Neil (2008) ‘Doctor Who and the Convergence of Media: A Case Study in Transmedia Storytelling’, http://robertoigarza.files.wordpress.com/2008/11/art-doctor-who-and-the-convergence-of-media-a-case-study-perryman-2008.pdf.
Phillips, Andrea (2012) A Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms. New York: McGraw-Hill.
Rosengren, Richard (2011), Karaktärer, repliker, dialog, Studentlitteratur, kap. 3-5.
Sarrimo, Cristine (2012) Jagets scen. Självframställning i olika medier Göteborg: Makadam: kap. 1, 4.
Solis, Brian and Deirdre Breakenridge (2009) Putting the public back in public relations: how social media is reinventing the aging business of PR. Upper Saddle River, N.J. : FT Press. Läses i valda delar enligt lärarens instruktioner.
Digitala resurser
@copyrightsidan.se. Din kompletta resurs för information om upphovsrätt. www.copyrightsidan.se/
e-utveckling. se : Skriva för webben. www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/ (2012-02-15)
Lloyd, Sara (2008) A book publisher’s manifesto for the 21st century. thedigitalist.net/wp-content/uploads/2008/05/a-book-publishers-manifesto-for-the-21st-century.pdf
Wackå, Fredrik (2012) Webbredaktörens ABC. www.wpr.se (2012-02-15)
Datainspektionen. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Bonus. http://www.bonuscopyright.se/
Referenslitteratur (används enligt lärarens instruktioner)
Carlén-Wendels, Thomas (2005) Upphovsrätt i reklam och media. Lund: Studentlitteratur
Leth, Göran & Torsten Thurén (2000) Källkritik för internet. Styrelsen för psykologiskt försvar. www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/kallkritik_internet.pdf
Spelregler för press, TV, radio (2007). Pressens samarbetsnämnd, TU Service AB. Internet: Spelregler för press, radio och tv. Svenska Journalistförbundet. www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=portal
Thurén, Torsten (2003) Sant eller falskt: metoder i källkritik. Krisberedskapsmyndigheten. www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/KBM/Utbildningsserie/sant_eller_falskt_utb_2003-7.pdf
”Yttrandefrihet på nätet”. Internetguide. www.nic-se.se/more/aboutguide/freespeech
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.