Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Den fotografiska bilden
Engelsk benämning
The Photographic Image
Kurskod
KK125A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-13
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs inom programmet Kultur och medier, 180 hp, samt som fristående kurs. Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen har i huvudsak tre syften:
• Att ge grundläggande kunskaper i det fotografiska hantverket inkluderande digital kamerateknik, ljussättning, exponering och komposition.
• Att ge förståelse för och kunskaper i att använda fotografi som kommunikationsmedel med god förankring i såväl fotografins historia som i samtida teoretiska och konstnärliga riktningar.
• Att ge insikter i ett reflexivt och kritiskt förhållningssätt till det egna fotografiska arbetet, andras fotografier samt till fotografiets roll i det omgivande samhället.
Innehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
Del 1: Fotografins historia och former (7,5 hp) är en introduktion till fotografins historia, genrer och uttryck samt till teoretiska begrepp som är betydelsefulla för fotografisk kommunikation.
Del 2: Fototeknik (7,5 hp) övar hantering av och ger kännedom om den digitala systemkamerans möjligheter och begränsningar samt ger en introduktion till digital bildbehandling och hantering av ljusutrustning. Skriftligt prov (5 hp) samt examinerande övningar (2,5 hp).
Del 3: Det fotografiska uttrycket (7,5 hp) behandlar fotografins tre traditionella genrer; den dokumentära bilden, konstbilden och den kommersiella bilden. Genom gestaltande övningar och åtföljande kritikmoment utforskas fotografiets kommunikativa egenskaper. Fotografens roll mellan beställare och betraktare problematiseras.
Del 4: Eget projekt (7,5 hp) Med utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter studenten tillgodogjort sig i de tre övriga delkurserna skapar och genomför denne ett självständigt fotografiskt projekt med åtföljande kritisk reflektion i rapportform. Projektet presenteras och behandlas i seminarieform.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förstå fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1)
- beskriva fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- hantera och använda digital systemkamera (lärandemål 3)
- visa förståelse för ljusets betydelse för fotografi samt ha grundläggande färdigheter i digitala bildbehandlingsprogram(lärandemål 4)
- genomföra och presentera ett självständigt gestaltande arbete (lärandemål 5)
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang (lärandemål 6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete (lärandemål 7)
- uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg (lärandemål 8)
- identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas (lärandemål 9)
Arbetsformer
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
I undervisningen ingår också obligatoriska besök på gallerier och konsthallar. Besöken utgör underlag för examination.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1, 6 och 8 genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
I delkurs 2 examineras lärandemål 3, 4 och 8 genom examinerande övningar och skriftligt prov.
I delkurs 3 examineras lärandemål 2, 7,8 och 9 genom gestaltande uppgifter åtföljda av skriftlig kritiskt reflektion och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
I delkurs 4 examineras lärandemål 3, 5, 7, 8 och 9 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bull, Stephen: Photography, Routledge (2009)
Cotton, Charlotte: The Photograph As Contemporary Art, Thames & Hudson Ltd; 2nd ed (2014)
Evening, Martin: Adobe Photoshop CS6 for photographers, Focal Press (2012)
George, Chris: The Book of Digital Photography, ILEX (2009)
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
Van Gelder, Hilde & Westgeet, Helen: Photography Theory in historical perspective, Wiley-Blackwell (2011)
Wells L, Photography: A Critical Introduction, Routledge; 4th rev Ed (2015)
Warner Marien, Mary: Photography: A Cultural Theory, Laurence King Publishing; 3 rev ed (2010)
Zakia, Richard D: Perception and Imaging, Focal Press; 3rd Ed (2007)
Kompendier och enstaka texter kan tillkomma och delas ut av respektive lärare.
Kursvärdering
Kursutvärdering sker löpande i form av minute paper samt avslutande utvärderingsseminarium.