Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Den fotografiska bilden
Engelsk benämning
The Photographic Image
Kurskod
KK125A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-06-09
Gäller från
2011-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs inom programmet Kultur och medier, 180 hp, samt som fristående kurs. Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen har i huvudsak tre syften:
• Att ge grundläggande kunskaper i det fotografiska hantverket inkluderande digital kamerateknik, ljussättning, exponering och komposition.
• Att ge förståelse för och kunskaper i att använda fotografi som kommunikationsmedel med god förankring i såväl fotografins historia som i samtida teoretiska och konstnärliga riktningar.
• Att ge insikter i ett reflexivt och kritiskt förhållningssätt till det egna fotografiska arbetet, andras fotografier samt till fotografiets roll i det omgivande samhället.
Innehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
Del 1: Fotografins historia och former (7,5 hp) är en introduktion till fotografins historia, genrer och uttryck samt till teoretiska begrepp som är betydelsefulla för fotografisk kommunikation.
Del 2: Fototeknik (7,5 hp) övar hantering av och ger kännedom om den digitala systemkamerans möjligheter och begränsningar samt ger en introduktion till digital bildbehandling och hantering av ljusutrustning.
Del 3: Det fotografiska uttrycket (7,5 hp) behandlar fotografins tre traditionella genrer; den dokumentära bilden, konstbilden och den kommersiella bilden. Genom gestaltande övningar och åtföljande kritikmoment utforskas fotografiets kommunikativa egenskaper. Fotografens roll mellan beställare och betraktare problematiseras.
Del 4: Eget projekt (7,5 hp) Med utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter studenten tillgodogjort sig i de tre övriga delkurserna skapar och genomför denne ett självständigt fotografiskt projekt med åtföljande kritisk reflektion i rapportform. Projektet presenteras och behandlas i seminarieform.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förstå fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1)
- beskriva fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- hantera och använda digital systemkamera (lärandemål 3)
- visa förståelse för ljusets betydelse för fotografi samt ha grundläggande färdigheter i digitala bildbehandlingsprogram(lärandemål 4)
- genomföra och presentera ett självständigt gestaltande arbete (lärandemål 5)
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang (lärandemål 6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete (lärandemål 7)
- uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg (lärandemål 8)
- identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas (lärandemål 9)
Arbetsformer
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
I undervisningen ingår också obligatoriska besök på gallerier och konsthallar. Besöken utgör underlag för examination.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1, 6 och 8 genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
I delkurs 2 examineras lärandemål 3, 4 och 8 genom övningar och skriftligt prov.
I delkurs 3 examineras lärandemål 2, 7,8 och 9 genom gestaltande uppgifter åtföljda av skriftlig kritiskt reflektion och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
I delkurs 4 examineras lärandemål 3, 5, 7, 8 och 9 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edwards, Steven: Fotografi, en introduktion, Raster (2007)
George, Chris: The Book of Digital Photography, ILEX (2009)
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
Wells L, Photography: A Critical Introduction, Routledge; 4th rev Ed (2009)
Zakia, Richard D: Perception and Imaging, Focal Press; 3rd Ed (2007)
Utdrag ur:
Hirsch, Robert: Seizing the light: a history of Photography, McGraw-Hill (2000)
Rekommenderad läsning:
Flusser, Vilém: (1988) En filosofi för fotografin, Bokförlaget Korpen
Evening, Martin: (2010) Adobe Photoshop CS5 for photographers, Focal Press/Elsevier
(e-bok)
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.
Kursvärdering
Kursutvärdering sker löpande i form av minute paper samt avslutande utvärderingsseminarium.