Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Dokumentärt berättande
Engelsk benämning
Documentary as a Creative Strategy
Kurskod
KK124A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2008-03-06
Fastställandedatum
2021-09-15
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs inom program och ges som fristående kurs.
Syfte
Att utveckla studenters förmåga att relatera till, problematisera och analysera dokumentärt berättande i kulturella och mediala former. Likaså att producera dokumentärt material med en större medvetenhet och att undersöka gränser för det dokumentära berättandet.
Innehåll
1. Workshop, dokumentära verktyg 4 hp
2. Det dokumentära berättandet i historia och nutid 4 hp
3. Egen gestaltande produktion inom dokumentärt berättande 7 hp
Inledningsvis hålls kursen workshop, dokumentära verktyg där begrepp som deltagandegrad, tonfall, autenticitet, intervjuteknik och dramaturgi tas upp (1). Efter det löper en översikt över det dokumentära berättandets utveckling i historia och samtid samt dokumentärt berättande i olika genrer och medier(2). I kurs 1 och 2 görs parallellt närmare bekantskap med olika dokumentära producenter. Kursen avslutas med ett eget arbete under handledning samt en skriftlig analys av den egna arbetsprocessen.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-redogöra för utvecklingen inom dokumentärt berättande ur ett historiskt och samtida perspektiv.
-ha en större förståelse för likheter och skillnader mellan den traditionella journalistiska dokumentären, iscensättningar och konst som sociala processer.
-ha en större förståelse för bredden av konstnärskap/journalistiska strategier inom fältet av dokumentärt berättande.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-göra genomarbetade och väl motiverade skisser inför dokumentära produktioner med enkla medel.
-förhålla sig kritisk till och analysera sina egna och andras dokumentära berättande såväl muntligt som i skrift.
-visa förmåga att konstruktivt kunna delta i kollektiva, kreativa processer.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-reflektera över och förhålla sig till en dokumentär producents olika grader av deltagande.
-sätta makt- genus- och mångfaldsperspektiv i relation till det dokumentära berättandet och dokumentärmakarens val.
-kontextualisera egen och andras produktion.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av utställningsbesök, studiebesök, föreläsningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Bedömningen baseras på studenternas grupp- och enskilda arbete (delmoment 1, 2 och 3).. Bedömningen baseras också på studenters förmåga att aktivt delta i analyser, reflektioner och diskussioner (delmoment 1, 2 och 3). Likaså bedöms förmågan att skriftligen reflektera
och analysera, problematisera och kontextualisera eget och andras arbete i förhållande till konstnärliga/etiska val (delmoment 1, 2 och 3).
Kurslitteratur
REKOMMENDERAD LITTERATUR
Austin, Thomas + De Jong Wilma (2008) Rethinking Documentary, Open University Press
Bok, Bengt (2008) Möte med den andre, Carlssons
Fanger, Katrine (2005) Deltagande observation, Liber
Krag Jacobsen, Jan (1993) Konsten att lyssna och fråga, Studentlitteratur, Lund
Nichols, Bill (2001) Documentary: An Introduction, Indiana University Press
Sheikh, Simon (2007) Konst, makt och politik: Skriftserien Kairos nr 12, Raster Förlag
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.