Kursplan hösten 2008
Kursplan hösten 2008
Benämning
Dokumentärt berättande
Engelsk benämning
Documentary as a Creative Strategy
Kurskod
KK124A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2008-03-07
Gäller från
2008-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Utbildningsvetenskap med inriktning mot Kultur, medier och estetik
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs inom program och ges som fristående kurs.
Syfte
Att utveckla studenternas förmåga att relatera till, problematisera och analysera dokumentärt berättande i kulturella och medierade uttrycksformer. Likaså att producera dokumentärt material med en större medvetenhet.
Innehåll
1. Workshop, dokumentära verktyg 4 hp
2. Det dokumentära berättandet i historia och nutid 4 hp
3. Egen gestaltande produktion inom dokumentärt berättande 7 hp
Inledningsvis hålls kursen workshop, dokumentära verktyg där begrepp som deltaganderoll, tonfall, intervjuteknik och dramaturgi tas upp (1). Parallellt löper en historisk översikt över det dokumentära berättandets utvecklande (2). Kursen avslutas med ett eget arbete under handledning samt en skriftlig analys av den egna arbetsprocessen.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-redogöra för utvecklingen inom dokumentärt berättande och dess produktion ur ett historiskt perspektiv.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-göra en produktion baserad på en dokumentär berättelse.
-förhålla sig kritisk till och analysera sina egna och andras dokumentära berättande såväl i tal som i skrift.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-reflektera över och förhålla sig till olika deltaganderoller i det dokumentära berättandet, sina egna såväl som andras.
-sätta genus- och mångfaldsperspektiven i relation till det dokumentära berättandet och dokumentärmakarens val.
-problematisera relationen teori-gestaltning.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av utställningsbesök, studiebesök, föreläsningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Bedömningen baseras på studenternas grupp- och enskilda arbete i dokumentärt
berättande (delmoment 1 handlar mer om olika grepp och delmoment 2 om
förmågan till självständigt arbete). Bedömningen baseras också på studenters
förmåga att aktivt delta i analyser, reflektioner och diskussioner
(delmoment 1, 2 och 3). Likaså bedöms förmågan att skriftligen reflektera
över det dokumentära berättandet i historia och nutid (delmoment 2 och 3)
samt förmågan att skriftligen analysera, problematisera och kontextualisera
eget och andras arbete i förhållande till deltagandeformer och
konstnärliga/etiska val (delmoment 2 och 3).
Kurslitteratur och övriga läromedel
REKOMMENDERAD LITTERATUR
Adolfsson, Josefine (2004) Kårnulf was here, Bokförlaget Atlas
Birnbaum, Daniel (2005) Chronology, Lukas Sternberg
Calle, Sophie (2007) Take Care Of Yourself, Actes Sud
Fanger, Katrine (2005) Deltagande observation, Liber
Fröberg Idling, Peter (2006) Pol Pots leende, Bokförlaget Atlas
Granley Jensen, E och La Belle, B (red) (2006) Radio Territories, Errant Bodies Press
Krag Jacobsen, Jan (1993) Konsten att lyssna och fråga, Studentlitteratur, Lund.
Nichols, Bill (2001) Documentary: An Introduction, Indiana University Press
Sheikh, Simon (2007) Konst, makt och politik: Skriftserien Kairos nr 12, Raster Förlag
Sundelin, Anders (2007) Världens bästa land: berättelser från Tensta, en svensk förort, Leopard Förlag
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.