UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2008

Kursplan hösten 2008

Benämning

Dokumentärt berättande

Engelsk benämning

Documentary as a Creative Strategy

Kurskod

KK124A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle

Gäller från

2008-09-01

Fastställandedatum

2008-03-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Utbildningsvetenskap med inriktning mot Kultur, medier och estetik

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som valbar kurs inom program och ges som fristående kurs.

Syfte

Att utveckla studenternas förmåga att relatera till, problematisera och analysera dokumentärt berättande i kulturella och medierade uttrycksformer. Likaså att producera dokumentärt material med en större medvetenhet.

Innehåll

1. Workshop, dokumentära verktyg 4 hp
2. Det dokumentära berättandet i historia och nutid 4 hp
3. Egen gestaltande produktion inom dokumentärt berättande 7 hp
Inledningsvis hålls kursen workshop, dokumentära verktyg där begrepp som deltaganderoll, tonfall, intervjuteknik och dramaturgi tas upp (1). Parallellt löper en historisk översikt över det dokumentära berättandets utvecklande (2). Kursen avslutas med ett eget arbete under handledning samt en skriftlig analys av den egna arbetsprocessen.

Lärandemål

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-redogöra för utvecklingen inom dokumentärt berättande och dess produktion ur ett historiskt perspektiv.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-göra en produktion baserad på en dokumentär berättelse.
-förhålla sig kritisk till och analysera sina egna och andras dokumentära berättande såväl i tal som i skrift.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-reflektera över och förhålla sig till olika deltaganderoller i det dokumentära berättandet, sina egna såväl som andras.
-sätta genus- och mångfaldsperspektiven i relation till det dokumentära berättandet och dokumentärmakarens val.
-problematisera relationen teori-gestaltning.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av utställningsbesök, studiebesök, föreläsningar, seminarier och handledning.

Bedömningsformer

Bedömningen baseras på studenternas grupp- och enskilda arbete i dokumentärt
berättande (delmoment 1 handlar mer om olika grepp och delmoment 2 om
förmågan till självständigt arbete). Bedömningen baseras också på studenters
förmåga att aktivt delta i analyser, reflektioner och diskussioner
(delmoment 1, 2 och 3). Likaså bedöms förmågan att skriftligen reflektera
över det dokumentära berättandet i historia och nutid (delmoment 2 och 3)
samt förmågan att skriftligen analysera, problematisera och kontextualisera
eget och andras arbete i förhållande till deltagandeformer och
konstnärliga/etiska val (delmoment 2 och 3).

Kurslitteratur och övriga läromedel

REKOMMENDERAD LITTERATUR
Adolfsson, Josefine (2004) Kårnulf was here, Bokförlaget Atlas
Birnbaum, Daniel (2005) Chronology, Lukas Sternberg
Calle, Sophie (2007) Take Care Of Yourself, Actes Sud
Fanger, Katrine (2005) Deltagande observation, Liber
Fröberg Idling, Peter (2006) Pol Pots leende, Bokförlaget Atlas
Granley Jensen, E och La Belle, B (red) (2006) Radio Territories, Errant Bodies Press
Krag Jacobsen, Jan (1993) Konsten att lyssna och fråga, Studentlitteratur, Lund.
Nichols, Bill (2001) Documentary: An Introduction, Indiana University Press
Sheikh, Simon (2007) Konst, makt och politik: Skriftserien Kairos nr 12, Raster Förlag
Sundelin, Anders (2007) Världens bästa land: berättelser från Tensta, en svensk förort, Leopard Förlag

Kursvärdering

Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.