Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Kulturjournalistik
Engelsk benämning
Culture Journalism
Kurskod
KK105A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-07
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
60 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att utveckla studentens skrivförmåga och kapacitet till självständigt kritiskt tänkande genom praktisk träning i olika former av kulturjournalistik. Med utgångspunkt i dagens mediesituation genomlyser kursen kulturjournalistikens ställning och sätter in denna i en historisk och teoretisk kontext.
Innehåll
Kursen är indelad i följande delkurser:
1. Kulturjournalistiken i historiskt och teoretiskt perspektiv (7,5 hp)
2. Recensionens olika former (7,5)
3. Essäistik (7,5)
4. Kulturreportage (7,5)
Den inledande delkursen utgör en praktisk och teoretisk introduktion till arbetsfältet. Förutom en historisk översikt ges även en översiktlig bild av kulturjournalistikens ställning i dagens mediesituation. I praktiska övningar prövar vi dessutom grundläggande former av opinionsjournalistik och analyserar drivkrafterna bakom kulturdebatten.
Den andra delkursen avhandlar kulturkritikens ställning i medierna med särskild tyngd lagd vid frågor om moral och etik. I praktiska uppgifter prövar vi recensionens olika former och reflekterar med utgångspunkt i såväl kurslitteraturen som aktuella exempel över kritikerns roll i relation till medier och offentlighet. Dessutom diskuteras kvalitetsbegreppet.
Den tredje delkursen fokuserar på essän som genre, medan den fjärde delkursen behandlar kulturreportaget.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1: redogöra för kulturjournalistikens ställning i dagens mediesituation utifrån ett historiskt och teoretiskt perspektiv
2: redogöra för kulturjournalistikens olika former
3: skriva och kritiskt analysera olika typer av kulturjournalistiska texter som kritik, opinionsjournalistik, reportage och essä
4: resonera kritiskt kring begränsningar och möjligheter för olika typer av kulturjournalistik
5: reflektera över ideologiska och etiska frågeställningar kring journalistens roll
6: reflektera kring sociala, tekniska och ekonomiska faktorer som påverkar kulturjournalistiken i samtiden och i ett historiskt perspektiv
7: kunna reflektera kring sina och andras texter vad gäller innehåll, form och ämnesval
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten, både enskilt och i grupp.
Bedömningsformer
Delkurs 1 examineras genom fyra skriftliga uppgifter. Uppgift 1 omfattar 1,5 hp och uppgifterna 2, 3 och 4 vardera 2 hp. I samband med den avslutande uppgiften ska studenten delta aktivt i ett textsamtal där både egna och andras texter diskuteras. Uppgifterna examinerar framför allt lärandemål 1, 2 och 6, men även i viss utsträckning lärandemålen 3, 4 och 7.
Delkurs 2 examineras genom 4 skriftliga uppgifter där uppgift 1 omfattar 1,5 hp, och uppgifterna 2 3 och 4 vardera 2 hp. I samband med den avslutande uppgiften ska studenten delta aktivt i ett textsamtal där både egna och andras texter diskuteras. Uppgifterna examinerar lärandemålen 3, 4, 5 och 7.
Delkurs 3 examineras genom 3 skriftliga uppgifter, där uppgift 1 och 2 omfattar vardera 1,5 hp och uppgift 3 omfattar 4,5 hp. I samband med den avslutande uppgiften ska studenten delta aktivt i ett textsamtal där både egna och andras texter diskuteras. Uppgifterna examinerar lärandemålen 2, 3, 4 och 7.
Delkurs 4 examineras genom tre skriftliga uppgifter där de två första omfattar vardera 1,5 hp och det avslutande arbetet omfattar 4,5 hp. Det avslutande arbetet publiceras som en del av ett webbmagasin på kursens portal. Studenten ska aktivt delta i det redaktionella samarbetet kring utformningen av magasinet. Uppgifterna examinerar lärandemålen 2, 3, 4 och 7.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Anderberg, Thomas (2009) Alla är vi kritiker, Bokförlaget Atlas.
Engdahl, Horace (2003) ”Den enskildes form” www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=653.
Forser, Tomas (2002) Kritik av kritiken. Anthropos.
Hansson, Gunnar D. (2004) ”Columbi enkrona. Om essän som brygga mellan konst och vetenskap”, Konst, Kunskap, Insikt: Texter om forskning och utvecklingsarbete på det konstnärliga området, red. Torbjörn Lind & Jesper Wadensjö, Vetenskapsrådet.
Hemer, Oscar och Forsare, Malena (red.) (2010) Kulturjournalistikens gränser. H:ström
Häger, Björn (2010), Intervjuteknik, Liber. (ersätter den andra)
Knapskog, Karl och Larsen, Leif Ove (red.)(2008) Kulturjournalistikk: pressen och den kulturelle offentligheten. Spartacus förlag.
Nordenson, Magdalena (2009) Opinionsjournalistik: Att skriva ledare, kolumner och recensioner. Studentlitteratur.
Sundelin, Anders (2008) Reportage: att få fakta att dansa, Leopard förlag
Till detta kommer texter som väljs i samråd med kursens lärare.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.