Kursplan hösten 2010
Kursplan hösten 2010
Benämning
Kulturjournalistik
Engelsk benämning
Culture Journalism
Kurskod
KK105A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle (K3)
Fastställandedatum
2009-12-18
Gäller från
2009-09-01
Behörighetskrav
60 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen avser att dels kritiskt genomlysa kulturjournalistiken som genre, i förhållande till såväl övriga journalistiska fält som andra konstnärliga och kritiska genrer, såsom skönlitteraturen, dokumentärfilmen och den vetenskapliga prosan, dels ge praktisk träning i olika former av kulturjournalistik.
Denna påbyggnadskurs vänder sig till journalister som vill fördjupa sig inom kulturområdet, till andra yrkesverksamma inom kultursektorn som vill öva sin journalistiska förmåga, samt till studenter som önskar komplettera ämnesstudierna med praktisk skrivträning med uppmärksamheten riktad mot kulturjournalistikens olika former.
Innehåll
Inledningsvis ges en historisk översikt och en genomgång och diskussion av kulturjournalistikens redaktionella ställning samt dess olika former och genrer i dagspress, radio, TV och andra medier. Fokus ligger på dagens mediesituation och redaktionella förhållanden.
Den andra delkursen behandlar kulturkritikens ställning i medierna, med tonvikt på recensionens olika former.
Den tredje delkursen fokuserar på Essän som genre, såväl i text som i radio, medan den fjärde delkursen behandlar kulturreportaget med särskild tonvikt vid metod och gestaltning.
Genom hela kursen följer ett tema om nya mediers inflytande på det kulturjournalistiska området. Dessutom appliceras Malmö högskolas perspektivområden genus och etnicitet på hela kursen genom diskussioner kring representationens betydelse för journalistikens innehåll, form och ämnesval.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten
-Kunna redogöra för kulturjournalistikens relation till andra genrer i ett historiskt och internationellt perspektiv
-kunna beskriva kulturjournalistikens olika former
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna skriva olika typer av kulturjournalistiska texter som kritik, reportage och essäer
-kunna kritiskt värdera och analysera egna och andras alster
-kunna ge skriftliga och muntliga presentationer och diskutera sina slutsatser
-kunna kritiskt resonera kring begränsningar och möjligheter för kulturjournalistik i olika medier
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna reflektera över ideologiska och etiska frågeställningar kring journalistens roll
-kunna reflektera kring sociala, tekniska och ekonomiska faktorer som påverkar kulturjournalistiken
-kunna reflektera kring sina och andras texter vad gäller innehåll, form och ämnesval
-kunna förhålla sig kritiskt till innehåll i föreläsningar och litteratur
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten, både enskilt och i grupp.
Kursen ges på halvfart och distans över två terminer, med sammanlagt fem seminarier i Malmö. Seminarierna, som omfattar en och en halv dag (torsdag-fredag), är obligatoriska. Seminarierna ägnas åt föreläsningar och diskussioner men även praktiska workshops. Övrig tid ägnas åt självständigt arbete och skrivande av examinationsuppgifter.
Deltagare och lärare kommunicerar via kursens webbsida där fortlöpande information om kursen ges. Grupparbeten fokuseras till samarbete på webbsidan som har resurser för diskussionsforum, chattrum och videokonferenser.
Handledningen sköts genomgående via webbsidan. Alla forum är öppna och studenterna kan ta del av varandras frågor och arbeten, vilket gör webbsidan till en central del av utbildningen.
Bedömningsformer
Bedömning baseras på de producerade texterna och radioinslagen samt på deltagande i seminarierna och på kursens webbplats. Lika vikt fästs vid innehållsliga och formmässiga aspekter. Examinationsuppgifterna diskuteras på seminarierna av både lärare och studenter då förmågan att kritiskt värdera och analysera egna och andras alster är central i kursen.
Faktorer som tas i beaktande vid betygsättning är:
- analytiskt och självständigt resonerande
- stilistisk och kreativ förmåga
- tillämpning av kurslitteratur och annat material
- förmågan att kritiskt värdera och analysera
För G krävs att alla obligatoriska moment på delkurserna avklarats. VG på tre av fyra delkurser krävs för att erhålla VG på hela kursen.
Deltagande vid obligatoriska seminarier och gruppövningar krävs för godkänt betyg. Vid frånvaro från dessa krävs komplettering för godkänt betyg.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rekommenderad kurslitteratur
Anderberg, Thomas (2009) Alla är vi kritiker. Bokförlaget Atlas.
Anderson, Chris (2007) Long Tail. Stockholm: Bonnier Fakta.
Anderson, Chris (2009) Free. The future of a radical price. New York: Hyperion.
Berg, Aase (2009) Uggla. Albert Bonniers förlag
Elam, Ingrid (2005) Min obetydliga beundran. Martina von Schwerin och den moderna läsarens födelse. Norstedts.
Engdahl, Horace (2009) Ärret efter drömmen. Albert Bonniers förlag.
Fröberg Idling, Peter (2006) Pol Pots leende. Om en svensk resa genom röda khmerernas Kambodja. Stockholm: Atlas.
Gladwell, Malcolm (2000) The Tipping Point. Little Brown and Company.
Hansen, Stig & Thor, Clas (2004) Att skriva reportage. Ordfront.
Hansson, Gunnar D: Columbi enkrona. Om essän som brygga mellan konst och vetenskap, i Lind, Torbjörn & Wadensjö, Jesper (red.) Konst, Kunskap, Insikt. Texter om forskning och utvecklingsarbete på det konstnärliga området. Årsbok 2004 för konstnärligt FoU. Vetenskapsrådet, 2004
Hannerz, Ulf, red (2004) Antropologi/Journalistik – om sätt att beskriva världen. Lund: Studentlitteratur.
Hemer, Oscar (2003) Äventyraren vid världens ände. Stockholm: Atlantis.
Jordahl, Anneli.: Klass - är du fin nog? Atlas, 2004
Kenane, Kevin and Yagoda, Ben (1997) The Art of Fact: A historical anthology of literary journalism. New York: Scribner.
Loman, Rikard, Birthe Sjöberg och Jimmy Vulovic (2007) Kulturjournalistikens grunder. Lund: Studentlitteratur Stjernfelt, Frederik och Thomsen, Søren Ulrik (2007) Kritik av den negativa uppbyggligheten. Ruin.
Nordisk Litteratur: Årsbok. Nordisk Litteratur, 2004
Strannegård, Lars, red (2007) Den omätbara kvaliteten. Norstedts Akademiska förlag.
Weingarten, Marc (red) The Gang That Wouldn’t Write Straight: Wolfe, Thompson, Didion and the New Journalism revolution. Random House, 2005
Observera att vissa titlar läses i urval, kompletteras med valbar litteratur och aktuella kulturjournalistiska texter.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.