Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Kriminologi: Tillämpning
Engelsk benämning
Criminology: Applied Criminology
Kurskod
KG152D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-20
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs KG111B och KG131C.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Kriminologi
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp Kursen ingår i termin fem i kriminologiprogrammet.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten förvärvar kunskap om hur kriminologisk teori, metod och empiri praktiskt kan tillämpas inom offentliga och privata verksamheter eller ideella organisationer som har brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete som del i sitt uppdrag. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskap om hur dessa verksamheters och organisationers brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete kan påverka olika grupper i samhället. Syftet är även att studenten ska få kunskap om hinder och möjligheter för samverkan mellan dessa organisationer.
Kursen inleds med en diskussion kring de olika verksamhetsområden där kriminologisk kunskap efterfrågas och tillämpas samt olika verksamheters organisation med avseende på förutsättningar för samverkan med aktörer som arbetar brottsförebyggande och trygghetsskapande. Därefter presenteras en gemensam problembild utifrån vilken studenten i samarbete med en offentlig, privat eller ideell verksamhet formulerar en kriminologiskt relevant frågeställning och tillämpar teori och metod för att besvara denna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. formulera en frågeställning med utgångspunkt i en problembildsbeskrivning,
2. genomföra en empirisk kriminologisk studie inom givna tidsramar,
3. diskutera och redogöra för brottsförebyggande- och trygghetsskapande arbete inom offentlig förvaltning,
4. värdera behovet av kriminologisk kunskap i den valda verksamheten och identifiera behov av ytterligare kunskap,
5. analysera den aktuella verksamhetens förutsättningar för samverkan med aktörer som arbetar brottsförebyggande och trygghetsskapande, och
6. redogöra muntligt och skriftligt för studiens resultat, hur dessa kan komma att påverka olika grupper i samhället samt diskutera problem och lösningar i dialog med olika grupper.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, grupphandledning och självständigt arbete. För att uppnå lärandemål 1, 3, 4 och 5 diskuteras relevanta aktörers verksamhet, organisation och lokala problembilder i föreläsningsform. För att uppnå lärandemål 1, 2, 4, 5 och 6 arbetar studenterna i grupp med att genomföra en empirisk studie och dessa diskuteras i seminarieform. Samtliga lärandemål stöds dessutom genom kontinuerlig grupphandledning. Redovisningsseminarier är obligatoriska.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en enskild skriftlig tentamen samt en gruppuppgift som redovisas skriftligt och muntligt vid redovisningsseminarier. Gruppuppgiften genomförs i form av en projektrapport som redovisar resultatet av en empirisk studie. Lärandemål 1, 2, 4, 5 och 6 examineras genom projektrapporten samt muntlig redovisning av rapporten för studenter och för företrädare för de verksamheter som studenten har samarbetat med. Den individuella insatsen bedöms genom att studenterna under kursen för loggbok som beskriver varje students insats i det gemensamma arbetet. Lärandemål 3 examineras genom en tentamen. Bedömningen av både skriftliga och muntliga uppgifter fokuserar på studentens förmåga att självständigt och i grupp identifiera, formulera och lösa problem inom det kriminologiska området samt studentens förmåga att reflektera över behovet av kriminologisk kunskap inom olika organisationer. I bedömningen tas särskild hänsyn till studentens redogörelser för hur den praktiska tillämpningen kan komma att påverka olika grupper i samhället. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen. Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska enligt beslut av examinator komplettera i form av muntlig redovisning. För betyget Godkänd på kursen krävs att studenten har godkänt betyg på samtliga examinerande moment. För betyget Väl godkänd krävs att studenten har betyget Väl godkänd på samtliga examinerande moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Akademikerförbundet SSR, (2011) Etik för samhällsvetare. Etisk kod med fallbeskrivningar. Stockholm: Akademikerförbundet SSR. 20 sidor.
Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur 223 sidor.
Klasson T, (red.) (2010) Professioner i offentlig förvaltning. Lund: Studentlitteratur. 186 sidor.
Strand S, Hellfeldt K, (2018) Om grupparbeten. I: (red.) Mellgren C, Väfors Fritz M, Tiby E, Kriminologi: en studiehandbok. Studentlitteratur: Lund. 10 sidor.
Ca 200 sidor vetenskapliga artiklar tillkommer, övrig litteratur bestäms i samråd med handledare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.