Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Alkohol och narkotika
Engelsk benämning
Alcohol and Narcotics
Kurskod
KG143D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-11-08
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs KG111B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin fyra på kriminologiprogrammet
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om alkohol- och narkotikakonsumtion samt om prevention och behandling av missbruk.
I kursen behandlas teori och forskning om alkohol- och narkotikakonsumtion, prevention och behandling utifrån olika samhällsaktörers perspektiv. Vidare diskuteras epidemiologi och etiologi avseende alkohol och narkotika samt sambandet mellan alkohol – och narkotikakonsumtion och kriminalitet. Beroendeskapande preparat och metoder för evidensbaserad behandling samt prevention av alkohol – och narkotikamissbruk diskuteras. Teoretiska perspektiv på användande, missbruk och beroende av alkohol och narkotika samt alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder diskuteras. Under kursen behandlas även missbruks- och beroendevårdens utveckling och framtida utformning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för epidemiologi och etiologi rörande bruk och missbruk av alkohol och narkotika samt diskutera förhållandet mellan användning av alkohol, narkotika och kriminalitet,
2. redogöra för effekten av beroendeskapande preparat samt för evidensbaserad behandling och prevention av alkohol – och narkotikamissbruk,
3. diskutera teoretiska perspektiv på användande, missbruk och beroende av alkohol och narkotika samt alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder, och
4. diskutera missbruks- och beroendevårdens utveckling samt ge förslag på framtida utformning.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier och seminarier. Samtliga lärandemål stöds genom föreläsningar där litteraturens innehåll diskuteras. Lärandemål 3 och 4 stöds även genom seminarier där olika perspektiv på missbruk, beroende och beroendevårdens samt narkotikapolitikens utveckling diskuteras. Seminarierna är obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 3 och 4 examineras även genom aktivt deltagande i seminarier. Studentens aktivitet bedöms genom att varje student skriftligt svarar på och kommenterar andra studenters inlägg i diskussionen om teoretiska perspektiv på missbruk och missbruks- och beroendevårdens utveckling. För både enskild skriftlig tentamen och obligatoriska seminarier är fokus för bedömning på studentens förmåga att redogöra för och diskutera innehållet i kurslitteraturen. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
Obligatoriska seminarier tillsammans med enskild skriftlig tentamen utgör underlag för kursens examination. Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska komplettera muntligt och/eller genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter enligt beslut av examinator.
För att erhålla betyget godkänt på kursen krävs minst betyget godkänt på den enskilda skriftliga tentamen samt att obligatoriska moment är genomförda. För att erhålla betyget väl godkänt på kursen krävs dessutom betyget väl godkänt på den enskilda skriftliga tentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Brunner A, Lengel M, (2019) ”Jag är inte mitt missbruk”. I Väfors Fritz M, Khoshnood A, (Red.), Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 83-100.
Fahlke C, (2012) Handbok i missbrukspsykologi - teori och tillämpning. Stockholm: Liber. 552 sidor.
Hammersley R, (2008) Drugs & Crime. Malden (MA, USA), Cambridge (Eng): Polity Press. 224 sidor.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2023) Alkohol- och narkotikamissbruk. Lund: Studentlitteratur. Ca 400 sidor.
Lilja M, (2019) Formerly imprisoned polydrug users’ narratives about unemployment. Journal of Substance Use, 24:3, 336-340, DOI: 10.1080/14659891.2019.1572802
Mellgren C, Väfors Fritz M, Tiby E, (2018) Kriminologi: en studiehandbok. Lund: Studentlitteratur. 223 sidor.
Rydén K, Väfors Fritz M, (2019) Kvinnors utvecklingsvägar till missbruk och kriminalitet. I Väfors Fritz M, Khoshnood A, (Red.), Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 67-81.
Ytterligare ca 200 sidor vetenskaplig litteratur tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.