Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Alkohol och narkotika
Engelsk benämning
Alcohol and Narcotics
Kurskod
KG143D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-10-27
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkänd kurs KG111B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin fyra på kriminologiprogrammet
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om alkohol- och narkotikakonsumtion samt om prevention och behandling av missbruk.
Innehåll
I kursen behandlas teori och forskning om alkohol- och narkotikakonsumtion, prevention och behandling utifrån olika samhällsaktörers perspektiv. Vidare diskuteras epidemiologi och etiologi avseende alkohol och narkotika samt sambandet mellan alkohol – och narkotikakonsumtion och kriminalitet. Beroendeskapande preparat och metoder för evidensbaserad behandling samt prevention av alkohol – och narkotikamissbruk diskuteras. Teoretiska perspektiv på användande, missbruk och beroende av alkohol och narkotika samt alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder diskuteras. Under kursen behandlas även missbruks- och beroendevårdens utveckling och framtida utformning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för epidemiologi och etiologi rörande bruk och missbruk av alkohol och narkotika samt diskutera förhållandet mellan användning av alkohol, narkotika och kriminalitet,
2. redogöra för effekten av beroendeskapande preparat samt för evidensbaserad behandling och prevention av alkohol – och narkotikamissbruk,
3. diskutera teoretiska perspektiv på användande, missbruk och beroende av alkohol och narkotika samt alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder, och
4. diskutera missbruks- och beroendevårdens utveckling samt ge förslag på framtida utformning.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier och seminarier. Samtliga lärandemål stöds genom föreläsningar där litteraturens innehåll diskuteras. Lärandemål 3 och 4 stöds även genom seminarier där olika perspektiv på missbruk, beroende och beroendevårdens samt narkotikapolitikens utveckling diskuteras.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom en enskild skriftlig hemtentamen. Lärandemål 3 och 4 examineras även genom aktivt deltagande i seminarier. Studentens aktivitet bedöms genom att varje student skriftligt svarar på och kommenterar andra studenters inlägg i diskussionen om teoretiska perspektiv på missbruk och missbruks- och beroendevårdens utveckling. För både enskild skriftlig hemtentamen och obligatoriska seminarier är fokus för bedömning på studentens förmåga att redogöra för och diskutera innehållet i kurslitteraturen.
Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska och utgör, tillsammans med enskild skriftlig tentamen, underlag för kursens examination. Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska komplettera på motsvarande sätt som vi ordinarie examination enligt beslut av examinator. För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänt på varje prov. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på enskild skriftlig tentamen. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande
Kurslitteratur och övriga läromedel
Brunner A, Lengel M, (2019) ”Jag är inte mitt missbruk”. I Väfors Fritz M, Khoshnood A, (Red.), Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 83-100.
Fahlke C, (2012) Handbok i missbrukspsykologi - teori och tillämpning. Stockholm: Liber. 552 sidor.
Hammersley R, (2008) Drugs & Crime. Malden (MA, USA), Cambridge (Eng): Polity Press. 224 sidor.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2017) Alkohol- och narkotikamissbruk. Lund: Studentlitteratur. Ca 400 sidor.
Lilja M, (2019) Formerly imprisoned polydrug users’ narratives about unemployment. Journal of Substance Use, 24:3, 336-340, DOI: 10.1080/14659891.2019.1572802
Mellgren C, Väfors Fritz M, Tiby E, (2018) Kriminologi: en studiehandbok. Lund: Studentlitteratur. 223 sidor.
Rydén K, Väfors Fritz M, (2019) Kvinnors utvecklingsvägar till missbruk och kriminalitet. I Väfors Fritz M, Khoshnood A, (Red.), Brottslighet och utsatthet i Malmö. Lund: Studentlitteratur. 67-81.
Ytterligare ca 200 sidor vetenskaplig litteratur tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en kursvärdering genomförs i kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.