UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Kriminologi: Tillämpning

Engelsk benämning

Criminology: Applied Criminology

Kurskod

KG143B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2016-03-28

Fastställandedatum

2014-01-21

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänd kurs KG111B.

Huvudområde

Kriminologi

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet kriminologi på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i kriminologi.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskap om hur kriminologisk teori, metod och empiri praktiskt kan tillämpas inom offentliga och privata verksamheter eller ideella organisationer. Syftet är även att studenten ska få kunskap om och kontakt med verksamheter där kriminologisk kunskap är efterfrågad.

Innehåll

Kursen inleds med en diskussion kring de olika verksamhetsområden där kriminologisk kunskap efterfrågas och tillämpas. Därefter presenteras en gemensam problembild utifrån vilken studenten i samarbete med den valda verksamheten formulerar en kriminologiskt relevant frågeställning och tillämpar teori och metod för att besvara denna.

Lärandemål

Efter avsluta kurs ska studenten kunna
1. formulera en frågeställning med utgångspunkt i en problembildsbeskrivning,
2. genomföra en empirisk kriminologisk studie inom givna tidsramar,
3. värdera behovet av kriminologisk kunskap i den valda verksamheten och identifiera behov av ytterligare kunskap,
4. analysera den aktuella verksamhetens organisation med avseende på förutsättningar för samverkan med aktörer som arbetar brottsförebyggande och trygghetsskapande, och
5. muntligt och skriftligt redogöra för studiens resultat och diskutera problem och lösningar i dialog med olika grupper.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, grupphandledning och självständigt arbete. I föreläsningsform diskuteras lokala problembilder, relevanta aktörers verksamhet och organisation för att underlätta för studenten att uppnå lärandemål 1,3 och 4. För att uppnå lärandemål 1-5 diskuteras studenternas empiriska studier och den valda verksamheten i seminarieform. Samtliga lärandemål stöds dessutom genom grupphandledning.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter och muntlig redovisning av dessa. Den ena uppgiften är en projektrapport som redovisar resultatet av en empirisk studie. Den andra är en verksamhetsrapport som innehåller en beskrivning av den valda verksamheten. Lärandemål 1,2 och 5 examineras genom deltagande vid seminarier och en projektrapport. Lärandemål 5 examineras även genom muntlig redovisning för studenter och för företrädare för de verksamheter som studenten har samarbete med. Lärandemål 3-5 examineras genom en verksamhetsrapport om den valda verksamhetens organisation samt en muntlig redovisning av projektet. Bedömningen fokuserar på studentens förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom det kriminologiska området samt att genomföra en empirisk studie inom givna tidsramar. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment delas ut vid kursstart.
Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska komplettera i samråd med examinator.
För betyget Godkänd på kursen krävs att studenten har godkänt betyg på samtliga prov. För betyget Väl godkänd krävs att studenten har betyget Väl godkänd projektrapporten som redovisar resultatet av en empirisk studie.
Rätt till omtentamen
Student, som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Klasson T, (red.) (2010) Professioner i offentlig förvaltning. Studentlitteratur: Lund. 186 sidor.
Backman J, (2008) Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur: Lund. 223 sidor.
Övrig litteratur bestäms i samråd med handledare.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kur-sens/delkursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.