Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Interaktionsdesign: Digitala prototyper
Engelsk benämning
Interaction Design: Digital Prototyping
Kurskod
KD407A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-02-12
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
30hp från termin 1 inom programmet Interaktionsdesign 180hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Syfte
Kursen utforskar genom prototypande interaktiva upplevelser med digital teknik. Vi undersöker en rad verktyg och tekniker för prototyper och får därmed en bättre förståelse för värdet av prototyper den roll prototyper spelar i ett bredare designsammanhang.
Innehåll
Kursen består av följande moduler:
1. Vad är prototyper?
2. Prototyper för skärmbaserad interaktion
3. Kommersiellt tillgänglig hårdvara som prototypplattformar
4. Utforskande prototyper
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Reflektera över och dra nytta av teoretiska perspektiv i prototypprocessen.
2. Skapa och reflektera över prototyper för skärmbaserad interaktion
3. Skapa och reflektera över prototyper för icke-skärmbaserad interaktion skapad med hjälp av kommersiellt tillgänglig hårdvara
4. Skapa och reflektera över utforskande prototyper
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, projektarbete och handledning.
Modul 2-4 genomförs som projekt i grupp, varje modul består av design, skapande, presentation och reflektion.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en individuell portfolio som beskriver projektarbetet. Studenten skriver även en individuell reflekterande text på 2000-3000 ord som knyter samman erfarenheterna från projektarbetet. Genom dessa två inlämningar examineras lärandemål 1-4.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Houde och Hill (1997) "What do prototypes prototype?". I Handbook of Human Computer Interaction.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).