UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2014

Kursplan våren 2014

Benämning

Grafisk design: Examensarbete

Engelsk benämning

Graphic Design: Degree Project

Kurskod

KD333A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2013-01-21

Fastställandedatum

2012-11-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Avslutade kurser från termin 1-4 (120hp) inom programmet Design och visuell kommunikation/Grafisk design.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normallt ingå i generell examen på grundnivå. Huvudområdet för kursen är grafisk design.

Syfte

Det vetenskapliga huvudområdet grafisk design tar utgångspunkt i grafisk design som yrkeskunskap grundad i teknisk, konstnärlig och kritisk förmåga. Området är tvärvetenskapligt med inslag av visuell kommunikation, visuell kultur, designhistoria, kognition och perception, samt projektmetodik. Syftet med utbildningen och examensarbetet är att hjälpa studenten att utveckla en reflekterad och vetenskapligt grundad designpraktik.

Innehåll

Examensskursen består av två delkurser, Designprojekt (15hp) och Uppsats (15 hp). Designprojektet ska visa studentens förmåga till ett professionellt förhållningssätt. Uppsatsen behandlar en frågeställning inom grafisk design ur ett vetenskapligt perspektiv. Det ska finnas ett sammanhang mellan uppsats och designprojekt, men hur det ser ut kan variera mellan projekt.
Delkursen Designprojekt fokuserar på planering och genomförande av designarbetet. I delkursen ingår utarbetandet av en projektplan för projekt och uppsats, muntlig presentation och skriftlig/visuell dokumentation av projektet samt offentliggörande. Delkursen avslutas med en presentation.
I delkursen Uppsats ligger fokus på att skriva en vetenskaplig uppsats med anknytning till designprojektet. I delkursen ingår utarbetande av projektplan för projekt och uppsats, opponering och seminariebehandling. Kursen avslutas med ett slutseminarium med opponering.

Lärandemål

Designprojekt
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • uppvisa kunskap och förståelse om huvudområdet grafisk design ur ett professionellt och vetenskapligt perspektiv, kunskap om tillämpliga forsknings- och arbetsmetoder, samt fördjupning inom någon del av området (1. Examineras först vid slutet av andra delkursen).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en designrelaterad problemställning samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer (2. Examineras först vid slutet av andra delkursen)
  • självständigt och kreativt uttrycka problem och lösningsförslag i visuell form och redogöra för deras koppling till problemformulering och kontext (3)
  • muntligt, skriftligt och i grafisk/visuell form kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper. (4. Examineras först vid slutet av andra delkursen.)
  • planera, genomföra och utvärdera designprojekt på ett professionellt sätt, både självständigt och i samarbete med andra yrkeskompetenser (5)
Uppsats
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • uppvisa kunskap och förståelse om huvudområdet grafisk design ur ett professionellt och vetenskapligt perspektiv, kunskap om tillämpliga forsknings- och arbetsmetoder, samt fördjupning inom någon del av området (1)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en designrelaterad problemställning samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer (2)
  • muntligt, skriftligt och i grafisk/visuell form kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper (4)
  • skriva en vetenskaplig uppsats som bidrar till att utveckla kunskapsfältet grafisk design/visuell kommunikation, där det egna bidraget sätts i relation till befintlig kunskap på området (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • visa insikt om designens roll i samhället och om människors ansvar för hur design som process och produkt kan påverka människor och miljö (7)
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens (8)

Arbetsformer

Designprojekt
Undervisningen sker i form av handledning, i huvudsak grupphandledning, och designseminarier.
Uppsats
Undervisning sker i form av handledning, i huvudsak grupphandledning, och textseminarier.

Bedömningsformer

Designprojekt
Designprojektet bedöms utifrån lärandemålen genom presentation och offentliggörande av projekt. Likaså beaktas hur studenten planerar och genomför arbetet i relation till uppdragsgivare/kontaktpersoner, handledare och medstudenter. Några av lärandemålen är gemensamma för de två delkurserna, och de kommer först att bedömas slutgiltigt i slutet av delkursen Uppsats (1,2 och 4).
Uppsats
Uppsatsen examineras utifrån lärandemålen genom uppsats, opponering och aktivt deltagande i seminarier. Några av lärandemålen är gemensamma för båda delkurserna, så för dessa beaktas även designprojektet och presentation/offentliggörande vid bedömningen.
För att få VG ska studenten ha gjort ett arbete som utöver kriterierna för G utmärker sig genom hög kreativ, professionell eller vetenskaplig kvalité.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur, vilket i denna kurs avser den litteratur som används som referens i uppsatsen, bör i första hand relatera till huvudområdet grafisk design. Kurslitteraturen fastställs i samråd med handledare, med utgångspunkt i det problemområde som undersöks och den ansats studenten väljer.

Kursvärdering

Efter den första delkursen, görs en skriftlig eller muntlig värdering med utgångspunkt i vars och ens projekt och hur de återspeglar lärandemålen. Värderingen tar också upp arbetsformer (föreläsningar, handledning och seminarier). I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet. Kursvärderingarna sammanställs tillsammans med kommentarer från lärarna och eventuella åtgärder föranledda av kursvärderingen. Sammanställningen skickas ut till studenterna och arkiveras på högskolan.