UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Designperspektiv

Engelsk benämning

Design Perspective

Kurskod

KD317B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2021-08-30

Fastställandedatum

2021-06-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 45 hp inom huvudområdet Grafisk design.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.

Syfte

Kursen Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i relation till samhällsutmaningar. Genom arbetet med ett kritiskt undersökande designprojekt skapar studenterna en förståelse av diskursers relation till visualitet och design. Kursen framhåller formgivningens möjligheter och utmaningar i relation till makt och etik, och betonar designerns samhällsansvar.

Lärandemål

  1. Att kunna anlägga ett kritiskt perspektiv på designverksamhet, och relatera den till samhällsutmaningar
  2. Visa förmåga att kritiskt resonera kring designens roll i offentlig och privat maktutövning, samverkan och deltagande.
  3. Visa förmåga att värdera och kommunicera sin egen tillhörighet, samt problematisera sina utgångspunkter i valsituationer.
  4. Att kunna motivera designbeslut grundat i en kritisk analys av uppdragets förutsättningar
  5. Att kunna väga egna utgångspunkter i relation till önskemål från medarbetare och motparter.
  6. Kunna argumentera för och emot en ståndpunkt, och ge konstruktiv kritik.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp.

Bedömningsformer

Skriftlig tentamen 2 hp. (Lärandemål 1,2,3)
Kritiskt undersökande designprojekt 5,5 hp. (1,2,3,4,5,6)

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Fry, Tony (2012)Becoming Human by Design (Huvudsakligen s. 180-227)
  • Lagerkvist, Amanda (2017) “Existential media: Toward a theorization of digital thrownness”,New media & society, Vol. 19(1) 96–110 (20180405)
  • Scarry, Elaine (1988)The Body in Pain (Kapitel 5: ”The Interior Structure of the Artifact”) https://doubleoperative.files.wordpress.com/2009/12/scarry-elaine-the-interior-structure-of-the-artifact.pdf
  • Stiegler, Berhard (2016) “Arsand Organological Inventions in Societies of Hyper-Control”,LEONARDO, Vol. 49, No. 5, pp. 480–484
Referenslitteratur tillkommer och kommer att vara tillgänglig via kursens lärplattform.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).