Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Designperspektiv
Engelsk benämning
Design Perspective
Kurskod
KD317B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-10
Gäller från
2019-11-11
Behörighetskrav
Minst 45 hp inom huvudområdet Grafisk design.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Kursen Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i relation till samhällsutmaningar. Genom arbetet med ett kritiskt undersökande designprojekt skapar studenterna en förståelse av diskursers relation till visualitet och design. Kursen framhåller formgivningens möjligheter och utmaningar i relation till makt och etik, och betonar designerns samhällsansvar.
Lärandemål
- Att kunna anlägga ett kritiskt perspektiv på designverksamhet, och relatera den till samhällsutmaningar
- Visa förmåga att kritiskt resonera kring designens roll i offentlig och privat maktutövning, samverkan och deltagande.
- Visa förmåga att värdera och kommunicera sin egen tillhörighet, samt problematisera sina utgångspunkter i valsituationer.
- Att kunna motivera designbeslut grundat i en kritisk analys av uppdragets förutsättningar
- Att kunna väga egna utgångspunkter i relation till önskemål från medarbetare och motparter.
- Kunna argumentera för och emot en ståndpunkt, och ge konstruktiv kritik.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp.
Bedömningsformer
Skriftlig tentamen 2 hp. (Lärandemål 1,2,3)
Kritiskt undersökande designprojekt 5,5 hp. (1,2,3,4,5,6)
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Fry, Tony (2012)Becoming Human by Design (Huvudsakligen s. 180-227)
- Lagerkvist, Amanda (2017) “Existential media: Toward a theorization of digital thrownness”,New media & society, Vol. 19(1) 96–110 (20180405)
- Scarry, Elaine (1988)The Body in Pain (Kapitel 5: ”The Interior Structure of the Artifact”) https://doubleoperative.files.wordpress.com/2009/12/scarry-elaine-the-interior-structure-of-the-artifact.pdf
Referenslitteratur:
- Agnafors, Marcus och Levinsson, Magnus (2019)Att tänka uppsats : Det vetenskapliga arbetets grundstruktur
- Alter, Adam (2017)Why Our Screens Makes Us Less Happy https://www.ted.com/talks/adam_alter_why_our_screens_make_us_less_happy/reading-list(20180405)
- Buchanan, Richard (1992)Wicked Problems in Design Thinking http://web.mit.edu/jrankin/www/engin_as_lib_art/Design_thinking.pdf[170528]
- Gao, Yusong et al. (2016) “How Smartphone Usage Correlates with Social Anxiety and Loneliness.” PeerJ 4: e2197. PMC. Web. 15 Dec. 2017 (20180405)
- Julier, Guy (2017)Economies of Design. Sage. Kapitel 2 ”Design culture and the neoliberal object” nedladdningsbar som PDF från kurshemsidan.
- Leary, M.R. (2013) Interaction Anxiousness Scalehttp://www.midss.org/sites/default/files/int_anx_scale.pdf
- Paulsen, Roland (2019) ”Varför är det så svårt att förebygga depression”, https://www.dn.se/kultur-noje/roland-paulsen-varfor-ar-det-sa-svart-att-forebygga-depression/
- The Prince's Trust Macquarie Youth Index (2018)
- Thorpe, Ann (2009) The Context of 'Low Product': How Designers Can Help Articulate a New Social Language. Core , 77.http://www.core77.com/posts/13623/ (retrieved 20161010)
- Tonkinwise, Cameron (2013)Design Away https://www.academia.edu/3794815/Design_Away_Unmaking_Things[170528]
- Turner, Cory (2014) ”Kids And Screen Time: Cutting Through The Static”, WBUR,https://www.wbur.org/npr/351521488/kids-and-screen-time-cutting-through-the-static
- UCLA Loneliness Scalehttp://fetzer.org/sites/default/files/images/stories/pdf/selfmeasures/Self_Measures_for_Loneliness_and_Int erpersonal_Problems_UCLA_LONELINESS.pdf(20190926)
- Winner, Langdon (1980)Do Artifacts Have Politics https://transitiontech.ca/pdf/Winner-Do-Artifacts-Have- Politics-1980.pdf(20180405)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).