Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Designperspektiv
Engelsk benämning
Design Perspective
Kurskod
KD317A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-10
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Avslutat samtliga kurser från termin ett till tre inom programmet Grafisk design eller motsvarande med godkänt resultat.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Kursen Designperspektiv syftar till att öka studentens förståelse för vetenskaplig praktik. Genom att inta olika perspektiv I relation till ämnet grafisk design förbereds studenten för examenskursens krav av att göra ett kunskapsbidrag till ämnet grafisk design.
Innehåll
I kursen designperspektiv sammanfogas de kurser studenten genomfört I åk2. De projektbeskrivningar som varje enskild kurs producerat omsätts nu I att söka och värdera litteratur I relation till formulerad frågeställning. Val av perspektiv är central för kursen. Tidigare uppsatser läses och analyseras. Opponering genomförs vid treornas 75% seminarium. Kurslitteratur beskriver olika perspektiv men det stora arbetet består I all läsa och granska uppsatser.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs skall student kunna
- samla och analysera litteratur (1)
- formulera en projektbeskrivning (2)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- redogöra för tre olika perspektiv att inta I relation till det egna och andras designarbetet(3)
- genomföra en opponering av uppsats 75% åk3 (4)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
- bedöma och föreslå förbättringar av uppsats (5)
Arbetsformer
Undervisningen sker I form av föresläsningar och seminarier samt workshops I samspel med biblioteket.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom skriftlig projektbeskrivning 3hp.
Lärandemål 4 och 5 examineras genom opponering av 75% åk.3 samt skriftlig opponeringsrapport 4,5 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Uppsatser och vetenskapliga artiklar.
Barthes, Roland (2000) Camera Lucida, Vintage Classics
Benjamin, Walter (1999) Illuminations, Pimlico
Costello och Willsdon, red. (2008) The Life and Death of Images, Ethics and Aesthetics, Tate
Ekengren, Ann-marie och Hinnfors, Jonas (2012) Uppsatshandbok, hur du lyckas med din uppsats, Studentlitteratur
Hatt, Michael och Klonk, Charlotte (2006), Art history, A critical introduction to its methods, Manchester University Press
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.