UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Designperspektiv

Engelsk benämning

Design Perspective

Kurskod

KD317A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2015-01-19

Fastställandedatum

2014-12-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Avslutat samtliga kurser från termin ett till tre inom programmet Grafisk design eller motsvarande med godkänt resultat.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.

Syfte

Kursen Designperspektiv syftar till att öka studentens förståelse för vetenskaplig praktik. Genom att inta olika perspektiv I relation till ämnet grafisk design förbereds studenten för examenskursens krav av att göra ett kunskapsbidrag till ämnet grafisk design.

Innehåll

I kursen designperspektiv sammanfogas de kurser studenten genomfört I åk2. De projektbeskrivningar som varje enskild kurs producerat omsätts nu I att söka och värdera litteratur I relation till formulerad frågeställning. Val av perspektiv är central för kursen. Tidigare uppsatser läses och analyseras. Opponering genomförs vid treornas 75% seminarium. Kurslitteratur beskriver olika perspektiv men det stora arbetet består I all läsa och granska uppsatser.

Lärandemål

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs skall student kunna
  • samla och analysera litteratur (1)
  • formulera en projektbeskrivning (2)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
  • redogöra för tre olika perspektiv att inta I relation till det egna och andras designarbetet(3)
  • genomföra en opponering av uppsats 75% åk3 (4)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
  • bedöma och föreslå förbättringar av uppsats (5)

Arbetsformer

Undervisningen sker I form av föresläsningar och seminarier samt workshops I samspel med biblioteket.

Bedömningsformer

Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom skriftlig projektbeskrivning 3hp.
Lärandemål 4 och 5 examineras genom opponering av 75% åk.3 samt skriftlig opponeringsrapport 4,5 hp.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Uppsatser och vetenskapliga artiklar.
Barthes, Roland (2000) Camera Lucida, Vintage Classics
Benjamin, Walter (1999) Illuminations, Pimlico
Costello och Willsdon, red. (2008) The Life and Death of Images, Ethics and Aesthetics, Tate
Ekengren, Ann-marie och Hinnfors, Jonas (2012) Uppsatshandbok, hur du lyckas med din uppsats, Studentlitteratur
Hatt, Michael och Klonk, Charlotte (2006), Art history, A critical introduction to its methods, Manchester University Press

Kursvärdering

Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.