UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2014

Kursplan våren 2014

Benämning

Designperspektiv

Engelsk benämning

Design Perspective

Kurskod

KD317A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2011-01-19

Fastställandedatum

2010-11-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Avslutade kurser om minst 75 hp inom programmet Design och visuell kommunikation, 180 hp eller Grafisk design, 180 hp.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.

Syfte

Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i centrum av samtida tendenser inom etisk och politisk samhällsdiskussion. Syftet är att skapa en förståelse för det särskilda ansvar designern har gentemot samhället, bortom beställare och yrkeskår, samt att belysa den maktposition som designern kan placera sig i genom att förstå formgivningens möjligheter. Kursen ifrågasätter och kritiserar därigenom designerns roll som passivt redskap och belyser hur designprocesser, gestaltningsideal, formspråk och den slutliga formprodukten kristalliseras från etiska såväl som estetiska ställningstaganden.

Innehåll

Kursen består av föreläsningar och presentationer av studenters arbete, varvat med studentdriven presentation och diskussion av kurslitteratur.

Lärandemål

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-placera utövandet av designprofessionen i en samtida etisk och politisk dimension.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-diskutera och värdera samtida etiska och politiska avvägningar i formgivning
-gestalta egna och andras etiska och politiska ståndpunkter
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-uppfatta och problematisera genus-, etniska och andra sociala aspekter i såväl kritik som arbete
-balansera egna värderingar mot önskemål som ställs från medarbetare och motparter

Arbetsformer

 Föreläsningar
 Presentation av och diskussion kring kurslitteratur
 Redovisningar och diskussioner av gestaltningsprojekt med utgångspunkt i kursens tema
 Kursupplägg och arbetsuppgifter kan modifieras i samråd med studenterna

Bedömningsformer

Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
 Utförande och inlämning av arbetsuppgifter. Prestationerna anses som
o acceptabla om studenten:
 har färdigställt sitt arbete enligt instruktioner
 visar förståelse av uppgifterna
o bra om studenten:
 presterar arbete som inkluderar relevant kontext och sätter det egna förslaget i relation till det samt på ett självständigt sätt hittar lösningar på problem som formulerats utifrån uppgiften men också baseras på egen analys av uppgiften
 Redovisning och diskussion av egna och andras projekt. Prestationerna anses som
o acceptabla om studenten:
 är aktiv i diskussioner vid redovisningstillfällen
 responderar konstruktivt på andras arbete
 förstår kritik och responderar på den
 har ett förhållningssätt som är medvetet i relation till genus, etnicitet och andra sociala aspekter
o bra om studenten:
 tydligt kan förklara beslut och ställningstaganden i sitt arbete
 ger konstruktiv kritik till andra kursdeltagare utifrån deras avvägningar och ställningstaganden, och anpassar kritik och respons efter mottagaren
 förhåller sig konstruktivt till kritik och omsätter den till kreativt arbete
 kan identifiera och diskutera sociala aspekter i kritiksamtalet
 Redovisning och diskussion av kurslitteratur. Prestationerna anses som
o acceptabla om studenten:
 är aktiv i diskussioner vid redovisningstillfällen
 kan redogöra för litteraturen
o bra om studenten:
 aktivt förmår göra kopplingar mellan olika i förhållande till kurslitteraturen inre och yttre referenser
 aktivt förmedlar hur referenserna påverkar det egna förhållningssättet
För att uppnå betyget godkänd skall studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
För att uppnå betyget väl godkänd skall studenten ha presterat bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Studenterna kan själva välja mellan engelskt original och svensk översättning av de två kursböckerna:
Thorpe, Ann (2007) The Designer’s Atlas of Sustainability. Island Press
Thorpe, Ann (2008) Design för hållbar utveckling. Raster förlag
Pickett, K. and Wilkinson, R. (2009)The Spirit Level: Why More Equal Societies Almost Always Do Better. London: Allen Lane
Pickett, K. and Wilkinson, R. (2010)Jämlikhetsanden. Karneval förlag
Utöver det ingår ett aktuellt urval av artiklar från internet, böcker och tidskrifter.

Kursvärdering

Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.