Kursplan hösten 2019
        
    
        Kursplan hösten 2019
    
    Benämning
            Grafisk design III
        Engelsk benämning
            Graphic Design III
        Kurskod
            KD316A
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Fastställandedatum
            2018-05-29
        Gäller från
            2018-09-03
        Behörighetskrav
            Grafisk design 1 (15 hp) och Grafisk design 2 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation eller Grafisk design 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
            Huvudområde
            Grafisk design
        Fördjupningsnivå
            
                G2F 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.
        Syfte
        Kursen har ett fokus på designprocesser och samarbete, och hur arbetsuppgifter kan lösas gemensamt av personer med olika kompetens och inriktning. Under kursen arbetar studenter i grupp med att lösa designuppgifter åt externa uppdragsgivare.
Innehåll
        Kursen inleds med en gruppindelning där studenterna själva fördelar ansvarsområden. Hela designprocessen dokumenteras löpande vilket utgör underlag för den designdokumentation som ska lämnas in vid kursens avslutande del. Designdokumentationen ligger till grund för bedömning examineras i seminarieform.
Kursens fokus är att med hjälp av ett flertal kreativa metoder utforska olika möjligheter att visualisera och kommunicera information. En extern part deltar vid del- och slutredovisningar. Stor vikt läggs vid dokumentation av designprocessen.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa förmåga att planera och genomföra ett komplext designuppdrag i grupp (1)
- Kunna presentera designlösningar genom visuellt material, text och muntliga presentationer för uppdragsgivare och andra intressenter (2)
- Kunna ge och ta emot konstruktiv kritik under designredovisningar (3)
- Visa förståelse för typografiska hierarkier och arbeta med typografi som informationsbärare, och tillämpa typografi för att lösa komplexa designuppgifter (4)
- kunna identifiera sin egen kompetens och behov av ytterligare kunskap (5).
Arbetsformer
        Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar som i huvudsak genomförs i grupp.
Bedömningsformer
        Designprojekt i samverkan (6 hp): Examineras genom projektpärm med dokumentation av arbetsprocesser, skriftlig rapport och seminarium.
(Lärandemål 1, 3 och 5)
Designprojekt/portfolio (6 hp): Detta kursmoment bygger på samma designprojekt som det förra, men fokus ligger på studentens individuella arbete och hur det presenteras i portfolion. (Lärandemål 2)
Typografi (3 hp): muntlig redovisning av designprojekt + presentation i portfolio. (Lärandemål 3 och 4)
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Lupton, Ellen, (2017). Design is storytelling. New York: Cooper Hewitt
Lupton, Ellen (ed.), (2011). Graphic design thinking. New York: Princeton Architectual Press
Ware, Colin, (2008). Visual thinking for design. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver detta sätts läsning samman utifrån de förutsättningar varje uppdrag har.
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra 
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).