Kursplan våren 2011
Kursplan våren 2011
Benämning
Interaktion och design
Engelsk benämning
Interaction and Design
Kurskod
KD315A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle (K3)
Fastställandedatum
2007-12-07
Gäller från
2008-01-18
Behörighetskrav
Avslutade kurser om minst 30 hp inom programmet Design och visuell kommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen består av tre delar, som samspelar tätt med varandra. Den första delen behandlar begreppet interaktivitet. Vi studerar skillnaderna mellan interaktiva produkter och statisk grafisk formgivning, och speciellt vad interaktivitet betyder för användningsupplevelsen.
Den andra delen handlar om webbdesign och speciellt om interaktionskoncept för webb och om skisstekniker för interaktiva webbupplevelser. I den andra delen finns också orienterande inslag om användarcentrerad utvecklingsmetodik och multidisciplinärt samarbete i designprocesser.
Den tredje delen handlar om webbkonstruktion. Fokus ligger på grundläggande tekniker för bygge av webbsidor (HTML och CSS) med hjälp av redigeringsverktyg. Vi ska också orientera oss om mer avancerade tekniker, framför allt Flash och Ajax, och då mest inriktat på de slags interaktioner man kan bygga med hjälp av dem.
Lärandemål
Lärandemål: Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna diskutera interaktivitet i olika kontexter;
- kunna förstå produktionsmetoder för webbsidor och interaktiva produktioner;
- översiktligt kunna beskriva användarcentrerade designmetoder.
Lärandemål: Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna skissa och visualisera interaktiva produktioner med analoga och digitala verktyg;
- kunna utforma och bygga enkla webbsidor;
- kunna utforma koncept för interaktiva produktioner;
- kunna bidra till det multidisciplinära arbetet att utveckla en interaktiv produktion.
Arbetsformer
Den första delen bygger på föreläsningar och litteraturstudier kring begreppet interaktivitet, och på övningar där vi identifierar och analyserar exempel på interaktivitet.
Den andra delen bygger på föreläsningar, litteraturstudier, egen sökning av relevanta webb-exempel, och designövningar. Inslagen om interaktionskoncept och skisstekniker omfattar framför allt praktiska övningar, medan inslagen om utvecklingsmetodik och multidisciplinaritet omfattar föreläsningar och litteraturstudier.
Den tredje delen är huvudsakligen praktisk, där vi bygger egna webbsidor med hjälp av HTML-baserade redigeringsverktyg. Inslagen om avancerade tekniker omfattar föreläsningar, litteraturstudier och egen sökning av relevanta webb-exempel.
Bedömningsformer
Kunskaps- och förståelsemålen bedöms utifrån aktivt deltagande vid seminarier och utifrån genomförandet av övningar.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten är aktiv i diskussioner utifrån kursens stoff,
samt färdigställer sina övningar enligt instruktioner på ett sätt som visar förståelse av uppgifterna.
Prestationerna anses som bra om studenten dessutom i diskussioner knyter an till relevanta teman och företeelser utanför kursens ram,
samt i sina övningar går väsentligt bortom instruktionerna för att utforska övningarnas teman.
Färdighets- och förmågemålen bedöms utifrån studentens arbete med övningar i webbdesign och webbkonstruktion.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten visar grundläggande färdighet i användning av de skiss- och visualiseringsverktyg som kursen introducerar,
samt grundläggande färdighet i att bygga enkla fungerande webbsidor,
samt har tillgodogjort sig de interaktionskoncept som kursen introducerar.
Prestationerna anses som bra om studenten dessutom visar stor färdighet i användning av de skiss- och visualiseringsverktyg som kursen introducerar, och/eller självständigt utvecklar verktygsvariationer som svarar mot uppgiftens krav,
samt om studenten visar färdighet i att bygga fungerande webbsidor med beteende och/eller funktioner utöver de mest grundläggande,
samt om studenten visar rimlig appropriering av interaktionskoncept utöver de som kursen introducerar, och/eller utformar innovativa interaktionskoncept som bedöms ha goda brukskvaliteter.
För att uppnå godkänt betyg ska studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga bedömningsmoment ovan. För att uppnå väl godkänt betyg ska studenten har presterat bra i samtliga bedömningsmoment ovan.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ett kurskompendium bestående av artiklar, särtryck och annat utvalt material som tillsammans täcker kursens tre delar. Kompendiet kan exempelvis omfatta följande material.
Interaktivitet:
Utdrag ur Shedroff, N. (2001). Experience design 1 (Indianapolis: New Riders);
Clement Mok on graphic design for interactive media (http://www.clementmok.com/onrecord/article.asp?ArticleID=45&d=1990)
Interaktionskoncept:
Utdrag ur Dawes, B. (2007). Analog in, digital out (Berkeley: New Riders);
utdrag ur Moggridge, B. (2007). Designing interactions (Cambridge, Mass.: MIT Press);
webbkollektioner som Kaliber10000 (www.k10k.net) och Cool Homepages (www.coolhomepages.com).
Skisstekniker:
Utdrag ur Buxton, B. (2007). Sketching user experiences (San Francisco: Morgan Kaufmann);
Bucheneau, M., Fulton Suri, J. (2000). Experience prototyping (Proc. DIS'00, New York: ACM Press);
Löwgren, J. (2007). Designing with moving images (webzone.k3.mah.se/k3jolo/designVideo).
Utvecklingsmetodik:
Utdrag ur Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H. (2002). Interaction design: Beyond human-computer interaction (New York: John Wiley);
utdrag ur Saffer, D. (2007). Designing for interaction (Berkeley: New Riders).
Webbteknik:
Zucker, D. (2007). What does Ajax mean for you? interactions 14(5):10-12;
utdrag ur Lott, J. (2006). Flash 8 cookbook (O'Reilly);
webbkollektioner enligt ovan.
Kursvärdering
Summativ kursvärdering sker i slutet av kursen.