Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Grafisk design: Visuell analys
Engelsk benämning
Graphic Design: Visual Analysis
Kurskod
KD313D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-11-07
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier och laborationer i och om gestaltpsykologi, perception och kommunikation, färglära, samt samhällsdiskurser och tolkningsprocesser. Kursen bygger vidare på kursen Grafisk Design: Forskningsfältet 1 genom fokus på kvalitativa metoder, kritisk reflektion och akademiskt skrivande.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs skall studenten
• kunna analysera visuella artefakter utifrån kognitiva, perceptuella, semiotiska och diskursanalytiska aspekter (1)
• kunna redogöra för grunderna i visuell kommunikation och visuell analys från tekniska, fysiska, psykologiska och sociala perspektiv (2)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs skall studenten
• kunna analysera visuellt material med användande av semiotiska begrepp, och med fokus dels på kognitiva och perceptuella aspekter, dels på relationen till hur visuellt material skriver in sig i och medverkar till att artikulera samhällsdiskurser. (3)
• kunna genomföra en visuell analys med användande av visuella analysmetoder och presentera resultatet i en kort akademisk uppsats. (4)
• kunna bidra konstruktivt och kritiskt till medstudenters arbeten under seminariebehandling (5)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs skall studenten
• kunna kritiskt diskutera stereotyper och värderingar i visuell kommunikation (6)
Arbetsformer
Föreläsningar
Seminarier
Individuellt arbete, muntlig presentation och opponering
Bedömningsformer
1. Skriftlig hemtentamen kring kurslitteraturen 2 hp (lärandemål 1 och 2)
2. Seminariebehandling och opponering 1,5 hp (lärandemål 1, 3, 5, 6)
3. Individuell bildanalysuppgift 4 hp (lärandemål 3,4,6)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
- Denscombe, M. (2016 eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur?
- Eriksson, Yvonne (2017) Bildens tysta budskap. Interaktion mellan bild och text. Lund: Studentlitteratur
- Ware, Colin (2008). Visual thinking for Design. Burlington, Mass.: Morgan Kaufmann.
Delar ur:
- Goodwin, C. (2000) ”Practices of seeing. An ethnomethodological approach”. In Handbook of Visual Analysis, ed. van Leeuwen and Jewitt. Sage. s 157-182.
- Hall, Stuart (1997). Representation. Cultural representations and signifying practices. London: Sage
- Klarén, Ulf (1996) Vad färg är. Stockholm HLS.
- Rose, Gillian (4:e upplagan 2016) Visual Methodologies. London: Sage.
- Winter Jörgensen, M. och Phillips, L (2000) Diskursanalys som teori och metod. Lund: Studentlitteratur
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering kommer att utföras i anslutning till kursavslutning.