Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Grafisk design: Forskningsfältet
Engelsk benämning
Graphic Design: The Research Field
Kurskod
KD312D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-05-09
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen introducerar grafisk design som utforskande praktik. Fokus ligger på forskningsstrategier och metoder som utgångspunkt för att förstå och artikulera problemställningar inom området grafisk design/visuell kommunikation. Genom kursen introduceras studenterna i forskning som empiriskt grundad praktik, problemformulering, informationssökning och akademiskt skrivande.
Innehåll
Kursen utgår ifrån grafisk design som informativ och kommunikativ praktik, främst med fokus på områdets aktörer och metoder. Med stöd i informationssökning introduceras studenterna till grafisk design som forskningsfält, samt genom denna introduktion också till vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande.
Kursmoment 1— Grafisk design, information och kommunikation. Denna delkurs tar upp behov, förutsättningar och ansvar rörande informationsförmedling, påverkan och styrning. Grundläggande konventioner och modeller för kommunikation diskuteras, liksom hur kommunikation förändras i förhållande till teknologiska, sociala och politiska kontexter.
Kursmoment 2 — Forskningsöversikt. Denna delkurs fokuserar på grafisk designforskning som design- och kommunikationsforskning. Studenterna introduceras till forskningsfältet grafisk design, vetenskapliga strategier och metoder, informationssökning och källkritik. Momentet omfattar även en introduktion till biblioteket som resurs, till läsande, tolkning och produktion av vetenskaplig text.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra översiktligt för framväxten av kunskapsområdet grafisk design, och beskriva hur olika utforskande praktiker påverkar grafisk design som profession och som vetenskapligt ämne (1),
- redogöra för begreppen information och kommunikation och använda dessa för att analysera exempel på grafisk design (2),
- diskutera kommunikation ur olika perspektiv: avsändarperspektiv, användare/mottagarperspektiv, samhällsperspektiv (3),
- söka litteratur och forskningsartiklar som berör eller exemplifierar forskningsstrategier och vetenskaplig metod (4),
- anta rollen som konstruktiv kritiker i relation till en medstudents arbete, och diskutera ett utkast i relation till uppgiftsbeskrivningen (5),
- i tal och skrift sammanfatta, relatera till och kritiskt granska olika typer av texter om grafisk design och diskutera deras vetenskapliga status (6).
Arbetsformer
-Föreläsningar
-Seminarier
-Individuellt arbete, muntlig presentation och opponering
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen (kursmoment 1), en individuell uppsats och en muntlig opponering (kursmoment 2). Fokus för uppsatsen är forskningsstrategi, problemformulering, informationssökning och metoder inom forskningsfältet grafisk design.
- Tentamen grafisk design och metoder inom designforskning, lärandemål 1 (2,5 hp)
- Opponering och seminariebehandling, lärandemål 3, 5 och 6 (1 hp)
- Individuell uppsats, lärandemål 2, 3, 4 och 6 (4 hp)
Kurslitteratur och övriga läromedel
- McLuhan, Marshall (1962/2011) The Gutenberg galaxy: the making of typographic man. Toronto: University of Toronto Press.
- Denscombe, M. (2016, eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Holsanova, Jana (2010) Myter och sanningar om läsning. Norstedts.
- Muratovski, Gjoko (2016) Research for Designers. Sage. Elektronisk resurs. Utdrag.
- Larsson, Lars-Åke (2014) Tillämpad kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. Utdrag.
- Triggs, Teal and Leslie Atzmon (2019) The Graphic Design Reader. Bloomsbury. Utdrag.
Referenslitteratur
- Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
- Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Dessutom tillkommer självvald litteratur samt ett mindre antal artiklar.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).