UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2018

Kursplan hösten 2018

Benämning

Grafisk design: Forskningsfältet

Engelsk benämning

Graphic Design: The Research Field

Kurskod

KD312D

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2018-12-17

Fastställandedatum

2018-05-25

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Syfte

Kursen introducerar grafisk design som utforskande praktik. Fokus ligger på forskningsstrategier och metoder som utgångspunkt för att förstå och artikulera problemställningar inom området grafisk design/visuell kommunikation. Genom kursen introduceras studenterna i forskning som empiriskt grundad praktik, problemformulering, informationssökning och akademiskt skrivande.

Innehåll

Tematiskt utgår kursen ifrån området strategisk kommunikation, främst med fokus på områdets aktörer och praktiker. Studenterna introduceras även till forskningsfältet inom grafisk design genom att bekanta sig med olika vetenskapliga metoder med stöd i informationssökning och med akademiskt skrivande som mål.
Kursmoment 1— Grafisk design och strategisk kommunikation. Denna delkurs tar upp behov och förutsättningar rörande informationsförmedling, påverkan och styrning. Grundläggande konventioner och modeller för kommunikation diskuteras, hur strategisk kommunikation förändras i förhållande till teknologiska, sociala och politiska kontexter, och hur forskning inom strategisk kommunikation bedrivs.
Kursmoment 2 — Utforskande praktik. Denna delkurs fokuserar på grafisk design och design forskning, i relation till strategisk kommunikation. Studenterna introduceras till forskningsfältet inom grafisk design, vetenskapliga strategier, problemformulering och vetenskaplig metod. Momentet omfattar även en introduktion till biblioteket som resurs, till läsande, tolkning och produktion av vetenskaplig text.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra översiktligt för kunskapsområdet grafisk design, och beskriva hur olika utforskande praktiker påverkar grafisk design som profession och som vetenskapligt ämne (1),
redogöra för några olika kommunikationsmodeller som tillämpas inom strategisk kommunikation, och använda dessa för att analysera exempel på grafisk design (2),
diskutera strategisk kommunikation ur olika perspektiv: avsändarperspektiv, användare/mottagarperspektiv, samhällsperspektiv (3),
söka litteratur och forskningsartiklar som berör eller exemplifierar forskningsstrategier och vetenskaplig metod (4),
ta rollen som konstruktiv kritiker i relation till en medstudents arbete, och diskutera ett utkast i relation till uppgiftsbeskrivningen (5),
relatera till och diskutera i tal och skrift olika typer av texter om grafisk design och diskutera deras vetenskapliga status (6).

Arbetsformer

-Föreläsningar
-Seminarier
-Individuellt arbete, muntlig presentation och opponering

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en skriftlig grupptentamen och genom en individuell uppsats. Fokus för uppsatsen är forskningsstrategi, problemformulering, informationssökning och metoder inom forskningsfältet grafisk design.
Tentamen grafisk design och metoder inom design forskning, lärandemål 1 (2,5 hp)
Opponering och seminariebehandling, lärandemål 3, 5 och 6 (1 hp)
Individuell skriftlig uppgift, lärandemål 2, 3, 4 och 6 (4 hp)

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Denscombe, M. (2016, eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
  • Falkheimer, J., & Heide, M. (2014) Strategisk kommunikation: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
  • Frascara, J. (1988). Graphic design: Fine art or social science? Design issues, 5(1), 18-29.
  • Holsanova, Jana (2010) Myter och sanningar om läsning. Norstedts.
  • Larsson, Lars-Åke (2014) Tillämpad kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
  • Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Dessutom tillkommer ett mindre antal artiklar.
Referenslitteratur
  • Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
  • Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).