UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2012

Kursplan våren 2012

Benämning

Att arbeta som designer

Engelsk benämning

Design as a Profession

Kurskod

KD311B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2011-01-19

Fastställandedatum

2010-11-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 75 högskolepoäng inom programmet Design och visuell kommunikation eller programmet Grafisk design.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.

Syfte

Kursen ska förbereda studenterna för att gå ut i arbetslivet som designers.
Studenten ska få insikt om arbetssätt, kompetenser och krav inom olika designyrken och därmed ge studenterna orientering inför kommande arbete och/eller fortsatta studier. Kursen ska också ge studenten kunskap att identifiera vägar och sätt att nå arbete inom designområdet.

Innehåll

Kursen består av delarna:
  1. Identifiera sin individuella arbetsmarknad
  2. Att identifiera alternativa vägar till arbete.
  3. Utveckla personliga kommunikationsstrategier.
  4. Utveckla färdigheter att nå den personliga arbetsmarknaden/sitt individuella mål i arbetslivet.

Lärandemål

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • översiktligt beskriva designbranschen, olika designyrken och de kompetenser som erfordras för dem.
  • förstå och redovisa metoder för ett professionellt kontaktnätsbyggande inom ramen för arbetslivet.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • presentera sig själv på ett professionellt sätt samt påbörjat byggandet av ett professionellt nätverk
  • sätta sin egen kompetens och person i relation till arbetsmarknadens krav.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • värdera den egna förmågan och person i förhållande till arbetsmarknaden.
  • kritiskt reflektera och diskutera sitt eget och andras arbete.

Arbetsformer

Kursen baseras på föreläsningar, seminarier, intervjuer och övningar som genomförs individuellt och i grupp.

Bedömningsformer

Bedömningen av studieprestationerna i förhållande till lärandemålen utgörs av momenten:
1) Utförande och inlämning av arbetsuppgifter.
2) Redovisning och diskussion av egna och andras projekt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

John D Krumboltz, AI S Levin (2007) Luck is no accident.
Anna Jakobsson Lund (2008) Konsten att sätta smarta mål och nå dem.
Referenslitteratur:
Richard N. Bolles (2010) What color is your parashute,
Per Frykman, e-bok "Du är ett varumärke"
Björn Häger, (2007) Intervjuteknik
Brian Mayne´s, (2010) Goalmapping
Adrian Shaughnessy, (2005) How to be a graphic designer without losing your soul.
Laurence king Publishing Ltd
Isabell Werner Runebjörk, (2007) Ditt personliga varumärke

Kursvärdering

Utvärdering sker muntligt och skriftligt under kursens lopp samt genom skriftlig kursvärdering efter genomförd kurs.