Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Att arbeta som designer
Engelsk benämning
Design as a Profession
Kurskod
KD311B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2008-10-24
Gäller från
2009-01-19
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 75 högskolepoäng inom programmet Design och visuell kommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Kursen ska förbereda studenterna för att gå ut i arbetslivet som designers.
Studenten ska få insikt om arbetssätt, kompetenser och krav inom olika designyrken och därmed ge studenterna orientering inför kommande arbete och/eller fortsatta studier. Kursen ska också ge studenten kunskap att identifiera vägar och sätt att nå arbete inom designområdet.
Innehåll
Kursen består av delarna:
1) Identifiera sin individuella arbetsmarknad
2) Att nå insikt om sina egna kompetenser, intressen och värderingar samt att identifiera alternativa vägar till arbete.
3) Utveckla personliga kommunikationsstrategier.
4) Utveckla färdigheter att nå den personliga arbetsmarknaden/sitt individuella mål i arbetslivet.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt beskriva designbranschen, olika designyrken och de kompetenser som erfordras för dem.
- redovisa metoder för professionellt kontaktnätsbyggande.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- presentera sig själv och sin kompetens på ett professionellt sätt för uppdragsgivare och arbetsgivare.
- sätta sin egen kompetens och person i relation till arbetsmarknadens krav.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera den egna förmågan och avgöra vilken kompetens som behöver kompletteras.
- kritiskt reflektera och diskutera sitt eget och andras arbete.
Arbetsformer
Kursen baseras på föreläsningar, seminarier, intervjuer och övningar som genomförs individuellt och i grupp.
Bedömningsformer
Bedömningen av studieprestationerna i förhållande till lärandemålen utgörs av momenten:
1) Utförande och inlämning av arbetsuppgifter.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten har färdigställt sina övningar enligt instruktioner på ett sätt som visar förståelse av uppgifterna.
Prestationerna anses som bra om studenten dessutom knyter an till företeelser utanför kursens ram, samt i sina övningar går väsentligt bortom instruktionerna för att utforska övningarnas möjligheter.
2) Redovisning och diskussion av egna och andras projekt.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten är aktiv i diskussioner utifrån kursens innehåll, responderar på andras arbete och förstår kritik.
Prestationerna anses som bra om studenten dessutom tydligt kan motivera beslut och ställningstagande i sitt arbete samt tar och ger kritik på egna och andras arbeten på ett konstruktivt sätt.
För att uppnå godkänt betyg ska studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga bedömningsmoment ovan. För att uppnå väl godkänt betyg ska studenten presterat bra i samtliga bedömningsmoment ovan.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Shaughnessy, Adrian (2005). How to be a graphic designer, without losing your soul. Laurence King Publishing Ltd.
Övrig litteratur bestäms av studenten i samråd med handledare/kursansvarig.
Kursvärdering
Utvärdering sker muntligt och skriftligt under kursens lopp samt genom skriftlig kursvärdering efter genomförd kurs.