UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2019

Kursplan hösten 2019

Benämning

Teckning och visuell gestaltning

Engelsk benämning

Drawing and visual creative practices

Kurskod

KD311A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2018-09-03

Fastställandedatum

2018-05-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande förståelse kring teckning och visuell kommunikation. Studenten utvecklar grundläggande kunskaper och färdigheter inom teckning och skiss genom att lära sig några av de vanligaste förekommande teknikerna.

Innehåll

  • Handskissning
  • Perspektivlära
  • Kognitiva aspekter på teckning och visuell kommunikation

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:
  • Kunna redogöra för grundläggande teorier kring kognition och perception i relation till visuell gestaltning och kommunikation (1).
  • Kunna resonera kring olika genrer av teckningar (t.ex. designskisser, observationsstudier, serieteckningar) och sambanden mellan estetik och funktion (2)
  • Visa en översiktlig kunskap om olika typer av material, uttryck och tekniker för teckning. (3)
  • Kunna planera och genomföra ett teckningsprojekt genom flera steg. (4)
  • Visa förmåga att konstruktivt bidra till diskussionen om egna och andras verk under designredovisningar (5)

Arbetsformer

  • Föreläsningar
  • Arbetsuppgifter som utförs självständigt, i vissa fall med handledning
  • Redovisningar och diskussioner av studenters arbetsuppgifter
  • Skriftliga uppgifter med fokus på reflektion kring det egna arbetet

Bedömningsformer

Teckningsworkshop (3 hp)
Examineras genom portfoliogenomgång av kursens arbetsuppgifter. Lärandemål 2, 3.
Perception och visuell gestaltning (1,5 hp)
Examineras genom en skriftig tentamen (lärandemål 1)
Eget projekt (3 hp)
Examineras genom muntlig presentation och diskussion vid designredovisning. Tillsammans med det egna projektet ska designdokumentation lämnas in. (lärandemål 4, 5)

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ware, Colin ( 2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Utöver detta rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad).
Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
Denscombe, M. (2016, eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
Övrig referenslitteratur:
Bang, Molly (1991). Picture This: How Pictures Work. San Francisco: Chronicle Books.
Montague, John. (1998.) Basic Perspective Drawing - A Visual Approach. John Wiley & Sons.

Kursvärdering

Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).