Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Teckning och visuell gestaltning
Engelsk benämning
Drawing and visual creative practices
Kurskod
KD311A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen tar upp tecknande och skissande, perspektiv, och kognitiva aspekter på teckning och visuell kommunikation. Kursen startar med en serie korta teckningsuppgifter inom genrer och med användande av olika ritmaterial. Kognition, perception och perspektiv berörs under föreläsningar. Kursen avslutas med ett individuellt projektarbete där studenten arbetar fram en serie teckningar från skiss till färdigt utförande.
Kursen är uppdelad i tre moment: Teckningsworkshop (3 hp), Perception och visuell gestaltning (1,5 hp) och Eget projekt (3 hp).
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- Kunna redogöra för grundläggande teorier kring kognition och perception i relation till visuell gestaltning och kommunikation (1).
- Kunna resonera kring olika genrer av teckningar (t.ex. designskisser, observationsstudier, serieteckningar) och sambanden mellan estetik och funktion (2)
- Visa en översiktlig kunskap om olika typer av material, uttryck och tekniker för teckning. (3)
- Kunna planera och genomföra ett teckningsprojekt genom flera steg (koncept, skisser, seminariebehandling, vidareutveckling, utförande) (4)
- Kunna analysera och konstruera enkla perspektivbilder (5)
- Visa förmåga att konstruktivt bidra till diskussionen om egnas och andras verk under designredovisningar (6)
Arbetsformer
-Föreläsningar
-Arbetsuppgifter som utförs självständigt, i vissa fall med handledning
-Redovisningar och diskussioner av studenters arbetsuppgifter
-Hemtenta
-Skriftliga uppgifter med fokus på reflektion kring det egna arbetet
Bedömningsformer
Teckningsworkshop (3 hp)
Examineras genom portfoliogenomgång av kursens arbetsuppgifter samt genom en individuell skriflig reflektion kring lärprocessen och feedbacken från designredovisningar. Lärandemål 2, 3, 5.
Perception och visuell gestaltning (1,5 hp)
Examineras genom en skriftig tentamen (lärandemål 1,5)
Eget projekt (3 hp)
Examineras genom muntlig presentation och diskussion vid designredovisning. I samband med detta ska arbetsuppgifterna dokumenteras i studentens pedagogiska portfolio (lärandemål 4,5,6)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ware, Colin ( 2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Holsanova, Jana (2010) Myter och sanningar om läsning. Norstedts.
Utöver detta rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad).
Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
Denscombe, M. (2016, eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
Övrig referenslitteratur:
Bang, Molly (1991). Picture This: How Pictures Work. San Francisco: Chronicle Books.
Montague, John. (1998.) Basic Perspective Drawing - A Visual Approach. John Wiley & Sons.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).