Kursplan hösten 2009
Kursplan hösten 2009
Benämning
Teckning och visuell gestaltning
Engelsk benämning
Drawing and visual creative practices
Kurskod
KD311A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle (K3)
Fastställandedatum
2007-03-23
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Antagen till programmet Design och visuell kommunikation, 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen är strukturerad kring en serie av arbetsuppgifter som bygger på varandra, och som samlas vid kursslut till en portfolio. Parallellt med detta ligger dels föreläsningar, dels handlett arbete (kroki, perspektivuppgifter), samt redovisningar med kritik. Kursens första del avslutas med en tentamen i perspektiv. Kursen tar upp bland annat perspektiv och projektion, färg och form, ljus och skugga, olika ritmaterial och –tekniker, att göra ritningsunderlag, informationsvisualisering (att representera tid, rörelser och flöden i teckning), kroki, att avbilda människor, presentationsbilder – att presentera muntligt och med hjälp av bilder.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
-kunna beskriva skissandet och den tecknade bilden ur ett historiskt perspektiv, och kopplingen mellan design och skissande.
-kunna redovisa teoretiska begrepp som representation, perception och perspektiv.
-kunna redogöra för färglära och hur den kopplar både till konst- och designhistoria och till naturvetenskaperna.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs ska studenten:
-kunna använda och välja mellan olika uttryck, material, tekniker och presentationssätt beroende på syfte.
-kunna göra idéteckningar och ”förritningar”.
-kunna tillämpa enkla perspektiv och projektioner.
-kunna bedöma sina arbeten och förändra dem så att de blir bättre med ett konstruktivt förhållningssätt.
-kunna diskutera individuella arbeten i grupp.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs ska studenten:
-kunna värdera och jämföra sina skisser och designförslag.
-kunna metodiskt granska egna och andras designförslag.
-kunna visa förmåga att distansera sig från sitt arbete för att bedöma det.
-kunna diskutera skillnader mellan mäns och kvinnors teckningar och vad de beror på, utifrån hur skisser och teckningar bär kulturella symboler.
-kunna diskutera och ta ställning till hur värderingar förmedlas i bild.
Arbetsformer
-Föreläsningar
-Arbetsuppgifter som utförs självständigt, i vissa fall med handledning
-Redovisningar och diskussioner av studenters arbetsuppgifter
-Hemtenta kring designprojekt
-Skriftliga uppgifter med fokus på reflektion kring det egna arbetet
Bedömningsformer
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
UTFÖRANDE OCH INLÄMNING AV ARBETSUPPGIFTER.
Prestationerna anses som
acceptabla om studenten:
-har färdigställt sitt arbete enligt instruktioner
-visar förståelse av uppgifterna
bra om om studenten:
-presterar arbete som inkluderar relevant kontext och sätter det egna förslaget i relation till det samt på ett självständigt sätt hittar lösningar på problem som formulerats utifrån uppgiften men också baseras på egen analys av uppgiften
REDOVISNING OCH DISKUSSION AV EGNA OCH ANDRAS PROJEKT.
Prestationerna anses som
acceptabla om studenten:
-är aktiv i diskussioner vid redovisningstillfällen
-responderar på andras arbete
förstår kritik och responderar på den
bra om om studenten:
-tydligt kan förklara beslut och ställningstaganden i sitt arbete
-ger konstruktiv kritik till andra kursdeltagare utifrån deras avvägningar och ställningstaganden, och anpassar kritik och respons efter mottagaren
-förhåller sig konstruktivt till kritik och omsätter den till kreativt arbete
För att uppnå betyget godkänd skall studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
För att uppnå betyget väl godkänd skall studenten ha presterat bra i samtliga ovanstående bedömningsmoment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Montague, John, 1998, Basic Perspective Drawing - A Visual Approach. John Wiley & Sons.
McCloud, Scott, 1994, Understanding Comics. Kitchen Sink Press, USA.
Tufte, Edward, 2001, The Visual Display of Quantitative Information, Graphics Press.
Andersson, Niklas, 1993/1996, Skissteknik. Designhögskolan, Umeå.
Lawson, Bryan, 2004, What Designers Know. Elsevier, USA.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.