Kursplan hösten 2009
Kursplan hösten 2009
Benämning
Grafisk design I
Engelsk benämning
Graphic Design I
Kurskod
KD310A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle (K3)
Fastställandedatum
2007-05-11
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Antagen till programmet Design och visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Introduktion i kreativa metoder, typografi, grafisk design, produktdesign, modell- och verkstadsteknik och digitala verktyg. Stor vikt läggs vid att studenterna skall se disciplin som ett kreativt verktyg och lära sig att portionera sin tid, samarbeta och utnyttja möjligheterna på skolan och i ateljén. Kursen examineras med hjälp av arbetsportfolion och ger därmed studenterna en introduktion till vanan att sammanställa sina arbeten.
Delkurser:
• Kreativa metoder (2 hp)
• Typografi (4 hp)
• Produktdesign (2 hp)
• Modell- och verkstadsteknik (2 hp)
• Introduktion till digitala verktyg (2 hp)
• Portfolio (3 hp)
Lärandemål
Kunskap och förståelse: Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna beskriva produktdesignområdet och typografiområdet ur ett historiskt och samtida perspektiv
-kunna förklara grundläggande begrepp inom kreativa metoder, produktdesign, typografi, materiallära och datoriserad grafisk formgivning
-kunna beskriva portfolions beståndsdelar, struktur och användningsområde
Färdighet och förmåga: Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna använda grundläggande begrepp inom kreativa metoder, produktdesign, typografi och datoriserad grafisk formgivning
-kunna använda grundläggande verkstadsutrustning
-kunna beräkna tidsåtgång för ett modellbygge
-kunna presentera designförslag muntligt med hjälp av skisser, modeller och handouts
kunna sammanfatta studiearbeten och infoga dem i portfolions struktur
Värderingsförmåga och förhållningssätt: Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form
-kunna visa förmåga att distansera sig från sitt arbete för att bedöma det
-kunna använda sin portfolio flexibelt och dramaturgiskt för att framställa sin kompetens och personlighet
Arbetsformer
• Föreläsningar
• Arbetsuppgifter individuellt och i grupp, i vissa fall med handledning
• Verkstadsarbete
• Datorlaborationer
• Portfolio
• Minute papers
Bedömningsformer
Underlag för bedömning:
-Utförande och inlämning av arbetsuppgifter
-Redovisning och diskussion av eget och andras projekt.
-Redovisning av portfolio.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Lupton, Ellen (2005) The reskilling of the american art student. Essay
www.elupton.com
Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students
Newark, Quentin (2007) What is Graphic Design?
Oldach, Mark (2000) Creativity for Graphic Designers
Peterson, Bryan L (2003) Design Basics for Creative Results
Spiekermann, Erik, Ginger E.M (2002) Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering görs i samband med kursens slut.