Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Idrottens rum och arenor
Engelsk benämning
Sport, Spaces and Arenas
Kurskod
IV544G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-04
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV543G Idrottsjuridik I (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om det arbets- och forskningsfält som behandlar olika rumsliga dimensioner med fokus på olika former av idrott, fysisk aktivitet och folkhälsa.
Innehåll
Kursen har en flervetenskaplig karaktär med tonvikt på kulturgeografi och fysisk planering och behandlar rumsliga aspekter på idrott, fysisk aktivitet och folkhälsa på såväl makro- som mikronivå. Idrottens och den fysiska aktivitetens utbredning, betydelse och rumsliga förutsättningar på olika platser, i olika länder, regioner, städer och stadsdelar studeras och problematiseras.
Arenor och rum för fysisk aktivitet eller idrott kan utgöras av många olika miljöer, vilka diskuteras och problematiseras, bland annat utifrån genus, socioekonomisk status, kulturell bakgrund, men även utifrån fysiska aktivitetstrender, drift, finansiering, etc. Centrala begrepp kopplade till de rumsliga perspektiven är tillgänglighet, trygghet och mångfald.
Vidare behandlas hur den fysiska planeringen påverkar förutsättningarna för fysisk aktivitet, vilket bland annat diskuteras utifrån ett folkhälsoperspektiv. Under kursen läggs vikt vid att olika perspektiv, litteratur och material ska granskas och tillämpas samt att studenten utvecklar sin förmåga att skriva olika former av texter samt hålla muntlig presentation.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och analysera idrottens rumsliga/geografiska former och utbredning på internationell, nationell, regional och lokal nivå
2. förklara och tillämpa centrala begrepp och teorier inom kulturgeografi och fysisk planering samt redogöra för samhällsprocesser med koppling till idrottens rum och arenor
3. redogöra för och problematisera sambandet mellan fysisk planering och förutsättningar för idrott och fysisk aktivitet, samt diskutera detta utifrån ett folkhälsoperspektiv
4. identifiera och kritiskt diskutera aktuella frågor inom fältet aktivitetsfrämjande planering
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med seminarier, självstudier, besök av gäster, studiebesök och en exkursion som konkretiserar de olika teoretiska perspektiven med aktuella exempel. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Individuell skriftlig hemtentamen, 4,5 hp (Individual Written Exam, 4,5 credits), (lärandemål 1–2).
Prov 2: Muntlig redovisning, 2 hp (Oral Exam, 2 credits), (lärandemål 3).
Prov 3: Individuell debattartikel, 1 hp (Individual Debate Article, 1 credits), (lärandemål 4).
För Väl godkänt krävs Väl godkänt på Prov 1 samt minst godkänt på övriga prov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Asle Bergsgard, Nils. m fl (2019) National structures for building and managing sport facilities: a comparative analysis of the Nordic countries,?Sport in Society, 22:4, 525-539. 16 s.
Bale, John (2003).?Sports Geography. London & New York: Routledge. 177 s
Book Karin (2016).?Idrotten i den fysiska planeringen. FoU-rapport 2015:2. Stockholm: Riksidrottsförbundet. 70 s.
Centrum för idrottsforskning (2022)?Idrottsanläggningar – i dag och i morgon: Om behov, tillgänglighet och konkurrerande intressen.?Rapport 2022:2.
140 s.
Kostrzewska, Magorzata (2017) Activating Public Space: How to Promote Physical Activity in Urban Environment, IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 245.10 s.
Riksidrottsförbundet (2021) Idrottsrörelsens landsbygdsprogram. Stockholm. 48 s.
Vetenskapliga artiklar. 150 s.
Valbar litteratur. 400 s.
Material från WHO. 50 s.
Kursvärdering
Unniversitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).