Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Marknadsföring inom sport
Engelsk benämning
Sport Marketing
Kurskod
IV541G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2021-04-07
Gäller från
2021-11-08
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV540G Introduktion till sport management (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper i strategisk marknadsföring. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin förmåga att tillämpa marknadsföringsteoretiska modeller och verktyg inom verksamheter relaterade till idrott.
Innehåll
Marknadsföringens strategiska betydelse för företag och organisationer förklaras och utvecklingen över tid beskrivs, där skillnader mellan olika perspektiv och synsätt tydliggörs. Olika intressenters betydelse för verksamheten betonas och centrala begrepp, modeller och teorier presenteras. Vidare diskuteras marknadsföringens roll i samhället och de etiska dilemman som kan uppstå. Kursens innehåll kopplas till marknadsföring av sport och genom sport. Inom ramen för kursen sker samverkan med idrottsrelaterade organisationer. Målet med samverkan är att studenten ska utveckla förståelse för hur kursens innehåll kan tillämpas i organisationernas operativa verksamhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och förklara vanligt förekommande begrepp och modeller inom marknadsföring
- identifiera olika perspektiv och synsätt inom marknadsföringsämnet
- bearbeta marknadsföringsproblem relaterade till idrottslig verksamhet samt presentera möjliga lösningar
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka kan vara föreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom 2 prov.
Prov 1: individuell skriftlig salstentamen (Individual Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1–2, U, G, VG), 5 hp.
Prov 2: skriftlig och muntlig redovisning (Written and Oral Exam, 2,5 credits) (lärandemål 3, U, G), 2,5 hp.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på prov 1 och betyget Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur
Bäckström, Åsa; Book, Karin; Carlsson, Bo & Fahlström, PG (2020) Sport management del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur. Stockholm: SISU Idrottsböcker. 240 s
Shilbury, David; Westerbeek, Hans; Quick, Shayne; Funk, Daniel & Karg, Adam (2014). Strategic Sport Marketing?(4th edition). Crows Nest: Allen & Unwin. 404 s
Ett urval av ca 350 sidor vetenskaplig litteratur tillkommer, dessa meddelas av kursansvarig i samband med kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).