Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Examensarbete i Idrottsvetenskap
Engelsk benämning
Thesis in Sport Science
Kurskod
IV512G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-16
Gäller från
2019-12-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: IV510G Teoretiska perspektiv i idrottsvetenskap (genomgången) och IV511G Metodologiska perspektiv i idrottsvetenskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Idrottsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig studie inom det idrottsvetenskapliga fältet.
Innehåll
Studenten väljer i dialog med handledaren ett problemområde och en problemställning som är förankrade i inriktningen och planerar, genomför och redovisar en vetenskaplig studie inom det idrottsvetenskapliga fältet.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- urskilja ett problemområde och formulera en vetenskaplig problemställning inom idrottsvetenskap
- redogöra för tidigare forskning inom det valda problemområdet samt dra slutsatser för den egna studien
- motivera och argumentera för ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt inklusive forskningsetiska överväganden
- bearbeta empiriskt material, sammanställa och göra en kritisk granskning av samt analysera och värdera materialet
- urskilja och argumentera för etiska överväganden i samband med den genomförda undersökningen
- presentera sitt arbete med ett adekvat språk i en väl disponerad samt formellt korrekt vetenskaplig text
- kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, självstudier och handledning.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där lärandemål ett till sex bedöms. I ett seminarium bedöms studentens förmåga respondera på eget arbete och opponera på ett annat arbete (lärandemål 7). Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur av relevans för det egna examensarbetet väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).