Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Metodologiska perspektiv i idrottsvetenskap
Engelsk benämning
Methodological Approaches in Sport Science
Kurskod
IV511G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2023-08-23
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV514G Entreprenörskap och projektledning inom idrott (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Idrottsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förståelse för den vetenskapliga processen och förmåga att genomföra vetenskapliga undersökningar.
Innehåll
I kursen behandlas vetenskapligt förhållnings- och tillvägagångssätt, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt forskningsetiska principer.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- förklara och använda centrala metodologiska begrepp för kritisk granskning av forskning inom det idrottsvetenskapliga fältet
- formulera, motivera och kritiskt diskutera syfte, datainsamlingstekniker, analysmetoder, forskningsetiska överväganden samt problematisera relationerna mellan dessa
- systematiskt samla in, bearbeta och analysera empiri
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med självstudier, grupparbeten, seminarier, gästföreläsningar och studiebesök. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter, kursledare och externa aktörer.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1 (2001): Individuell salstentamen (Individual Written Exam, 3 credits), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Individuell skriftlig inlämningsuppgift (Individual Written Report, 4,5 credits), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För VG på kurs krävs VG på båda proven.
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur:
- Eriksson, Lars Torsten & Hultman, Jens (2014) Kritiskt tänkande. Stockholm: Liber. S. 9-188.
- Jones, Ian (2014). Research Methods for Sports Studies (3:e uppl.). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315796222. Kap. 4, 5, 6,10,13-16 (145 s.)
- Tolmie, Andy, Muijs, Daniel, & McAteer, Erica. (2011). Quantitative Methods In Educational And Social Research Using Spss. New York: McGraw-Hill Education. 247 s.
- Valfri litteratur i samråd med lärare motsvarande 200 s. Urval av vetenskaplig litteratur motsvarande 300 s. tillkommer”
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.