Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Inlärningspsykologi och gruppdynamik i idrott
Engelsk benämning
Learning Psychology and Group Dynamics in Sport
Kurskod
IV503G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-09
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV502G Idrottens organisation och ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Idrottsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om inlärningspsykologi och gruppdynamik i en idrottslig kontext.
Innehåll
I kursen introduceras inlärningspsykologi och gruppdynamik inom idrotten. Inlärningsavsnittet behandlar hur beteenden utvecklas i interaktion mellan individen och miljön. Kursens tonvikt ligger på gruppen i ett psykologiskt perspektiv. Gruppsykologiska begrepp tydliggörs och gruppsykologiska övningar genomförs och diskuteras. Gruppen och dess utveckling synas i relation till olika grupprocesser samtidigt som individens roll i sammanhanget diskuteras. Eftersom kommunikation är av stor betydelse för gruppens arbete och utveckling ägnas även uppmärksamhet åt kommunikation som redskap och process.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- definiera och beskriva ämnesområdena inlärningspsykologi och gruppdynamik i idrotten
- redogöra för hur inlärningspsykologiska principer kan användas för att influera beteenden
- reflektera kring grupprocesser inom idrotten med adekvat terminologi
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment, formativ feedback, studiebesök och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan med studenter och kursledare.
Bedömningsformer
Kursen examineras via en individuell skriftlig hemtentamen på samtliga lärandemål.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Leif E. & Klintrot, Mira (2013). OBM – Ledarskapets psykologi (2 uppl). Stockholm: Sanoma utbildning. (262 s)
Carron, Albert V. & Eys, Mark A. (2011). Group dynamics in sport. West Virginia: Fitness Information Technology Inc. (418 s)
Johnson, Urban, Lindwall, Magnus & Rylander, Pär (2016). Gruppdynamik inom idrott. SISU Idrottsböcker. (310s.)
Söderfjäll, Stefan. (2017). To team or not to team. Vulkan. (198s)
Vetenskapliga artiklar 150 s.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).