Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Historia: Teori- och metodkurs
Engelsk benämning
History: Theory and Method Course
Kurskod
IS703F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för historia (generella examina)
Fastställandedatum
2022-04-25
Gäller från
2022-11-07
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS702F Historia: Introduktionskurs - Individ, kultur och samhälle (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Historia
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Obligatorisk kurs i magister/masterprogrammet Historiska studier.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska förvärva kunskaper inom historisk metod och teori.
Innehåll
Kursen behandlar hur olika metoder, källmaterial och teorier används i historievetenskaplig forskning. Innehållet utgår från studenternas historievetenskapliga intresseområden. Studenterna tränas i att formulera historievetenskapliga problem och att diskutera olika metoders och teoriers tillämpbarhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna problematisera och resonera om olika vetenskapliga metoder och olika typer av källor med relevans för historievetenskaplig forskning;
- kunna problematisera och resonera om olika vetenskapliga teoriers tillämpbarhet i historievetenskaplig forskning
- kunna formulera ett historievetenskapligt problem och argumentera för hur det kan undersökas med vald teori, metod och material
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar litteraturseminarier och studiebesök utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Bedömningsformer
Paper (paper): examinerar mål 1,2 och 3
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Boréus, Kristina & Bergström, Göran (2018) Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Lund: Studentlitteratur (ca 300 s.)
Claus, Peter & Marriott John (2017) History: An Introduction to Theory, Method and Practice, London: Routledge (ca 300 s)
Green, Anna (2007) Cultural History, London: Macmillan Education UK. (176 s.)
Jönsson, Lars-Eric & Nilsson, Fredrik (red.) (2017). Kulturhistoria: en etnologisk metodbok. Lund: Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet Tillgänglig på Internet: (164 s.)
Valbar litteratur i samråd med kursledare (ca 500 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.