Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Historiebruk och social förändring
Engelsk benämning
The Use of History and Social Change
Kurskod
IS607F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-13
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Historia
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår som valbar kurs i Masterprogrammet Historiska studier.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om historiebruk, historiekultur och historiedidaktik med särskild inriktning mot social förändring.
Innehåll
Kursen behandlar forskning om historiebruk, historiekultur och historiedidaktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna diskutera forskning om historiebruk i ett historiografiskt perspektiv;
- insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om historiebruk har utvecklats;
- kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om historiebruk på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat;
- självständigt kunna diskutera forskning om historiebruk avseende olika kulturella och historiska kontexter.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alkar,p Magnus, ”Vanhelgad helgedom: Gamla Uppsala och missbruket av forntiden”, i Nicklasson, Påvel & Petersson, Bodil, Att återupptäcka det glömda: aktuell forskning om forntidens förflutna i Norden, Lunds universitet 2012, 28 s.
Cubitt, Geoffrey., History and memory, Manchester University Press, Manchester, 2007, 263 s.
Ekström, Anders & Sörlin, Sverker, Alltings mått: humanistisk kunskap i framtidens samhälle, Nordstedt 2012, 288 s.
Ferro, Marc, The use and abuse of history, or, How the past is taught to children, Rev. ed., Routledge, London, 2003 [1984], 390 s.
Johansson, Roger, Kampen om historien: Ådalen 1931: sociala konflikter, historiemedvetande och historiebruk 1931-2000, 1. uppl., Hjalmarson & Högberg, Diss. Lund : Univ., 2001, Stockholm, 2001, 557 s.
Kaye, Harvey J., "Why do ruling classes fear history?" : and other questions, Macmillan, Basingstoke, 1997, 270p
Linderborg, Åsa, Socialdemokraterna skriver historia: historieskrivning som ideologisk maktresurs 1892-2000, Atlas, Diss. Uppsala: Univ., 2001, Stockholm, 2001, 549 s.
Smith, Bonnie G., The gender of history: men, women, and historical practice, Harvard University Press, Cambridge, Mass., 1998, 306 s.
Zander, Ulf, Fornstora dagar, moderna tider: bruk av och debatter om svensk historia från sekelskifte till sekelskifte, Nordic Academic Press, Diss. Lund : Univ., 2001,Lund, 2001, 650 s.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I kursen belyses hur historia brukas av olika aktörer i samhällslivet, varvid olika faktorers inverkan analyseras. Därigenom skapas en dialektik i innehållet mellan så kallat större samhällsförändringsprocesser och kvinnors och mäns agerande. På så sätt synliggörs människors vardagsliv, kulturskapande och politiska handlande. Ett särskilt fokus ligger på hur över- och underordningsrelationer såväl i lokalsamhälle som i ett globalt perspektiv skapas, upprätthålls och utmanas. Därigenom perspektiveras maktbaser som etnicitet, generation, genus och klass. Människors aktiviteter och de strukturer de skapar relateras också till ekologiska förutsättningar och konsekvenser. Därigenom finns också en dialektik mellan människa och annan natur.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Övrigt
För övriga föreskrifter se utbildningsplan för magister/masterprogram i historiska studier.