Kursplan våren 2011
Kursplan våren 2011
Benämning
Uppsatskurs
Engelsk benämning
Essay
Kurskod
IS606F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2008-12-09
Gäller från
2008-12-09
Behörighetskrav
Engelska A och Svenska B/Svenska 2B.
Grundläggande examen om minst 180hp, med 90 hp inom ett för Historiska studier relevant huvudämne.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Historia
Fördjupningsnivå
A1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Historiska studier, magisterutbildning, 60 högskolepoäng.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla och tillämpa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som gör att de kan initiera, planera, genomföra och dokumentera ett vetenskapligt arbete med historiska perspektiv.
Innehåll
Kursinnehållet utgår från studenternas självständiga arbeten. De skall identifiera ett forskningsproblem, planera, genomföra och dokumentera en vetenskaplig undersökning med historiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• kunna tillämpa teoretiska och metodiska kunskaper och färdigheter i ett självständigt vetenskapligt arbete;
• kunna analysera komplexa samband mellan förändringsprocesser på olika nivåer;
• självständigt kunna formulera ett vetenskapligt problem samt planera och genomföra en teoretiskt och metodologiskt adekvat empirisk undersökning inom givna tidsramar;
• skriftligt och muntligt kunna kommunicera egna vetenskapligt grundade historiska kunskaper på ett vetenskapligt sätt;
• kunna diskutera etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
Arbetsformer
Kursen går ut på att studenterna under handledning författar ett självständigt arbete. Under kurstiden hålls också regelbundet ”deltidsseminarier” där uppsatsdelar ventileras och diskuteras. Likaså kan mer allmänna teoretiska, metodiska och empiriska frågor diskuteras vid dessa. Uppsatserna slutbehandlas i samband med avslutade uppsatsseminarier. Resultatet ska också presenteras i en offentlig föreläsning vid den kulturinstitution studenten haft verksamhetsförlagd tid.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Studenterna skriver en vetenskaplig uppsats som ventileras på ett gemensamt seminarium med utsedd opponent. Varje student ska vara opponent på någon annans arbete. Resultatet av uppsatsarbetet ska också presenteras vid den kulturarvsinstitution där studenten haft sin VFT-placering. Studenterna bedöms utifrån kvaliteten i deras självständiga uppsatsarbeten samt efter förmågan att diskutera andras arbeten med ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt.
Kriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I självständiga arbeten förhåller sig studenterna till genus, etnicitet och miljö. Utifrån en problematiserande diskussion argumenterar de för huruvida och i så fall på vilket sätt dessa perspektiv kan vara fruktbara i respektive undersökning
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Övrigt
För övriga föreskrifter se Utbildningsplan för magister/mastersprogram i Historiska studier.