Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Benämning

Kulturarvsstudier III

Engelsk benämning

Cultural Heritage Studies III

Kurskod

IS303F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Inrättandedatum

2022-05-25

Fastställandedatum

2022-05-25

Gäller från

2023-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser IS301F Kulturarvsstudier I och IS302F Kulturarvsstudier II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Syfte

Kursen syftar till att studenten ytterligare ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, samt de värderings-, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare ska studenten utveckla och fördjupa sin förmåga till att såväl producera som analysera verksamheten inom privat och offentlig kulturarvssektor.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I denna delkurs studeras aspekter av kulturarv teoretiskt utifrån fördjupande kritiska perspektiv.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera teoretiska perspektiv av relevans för vetenskapsfältet kritiska kulturarvsstudier
• problematisera kulturarvsprodukter och/eller produktioner utifrån kritiska teoretiska aspekter
• utifrån olika maktperspektiv diskutera individuella och kollektiva aspekter av kulturarv

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Delkursens innehåll

I delkursen studeras aspekter som villkor för, samt initiering-, genomförande- och uppföljning av projekt inom offentlig och privat kulturarvssektor inklusive sådant som omvärlds- och behovsanalys.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
  • diskutera arbetsmarknadens villkor för genomförande av projekt inom offentlig och privat sektor
  • värdera samhälleliga och etiska aspekter för projektledning genom omvärlds- och behovsanalys
  • initiera, teoretiskt förankra, genomföra och följa upp projekt

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Delkursens innehåll

I denna delkurs planerar och genomför studenten ett praktiskt inriktat utvecklingsmoment ute på en kulturinstitution som dokumenteras i form av en projektrapport. Rapporten presenteras vid en muntlig redovisning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera och problematisera projektarbetets förutsättningar inom kulturarvssektorn
• utefter given tidsram planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera ett praktiskt inriktat utvecklingsarbete
• värdera arbetsmarknadens villkor för projektarbete inom kultursektorn

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete, samt en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7.5 hp

Connerton, Paul (1989). How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press (121 s)
Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s)
Grahn, Wera & Ross J, Wilson (red.) (2018). Gender and Heritage. Performance, Place and Politics, New York: Routledge (292 s)
Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s)
Smith, Laurajane (2021). Emotional Heritage: Visitors engagement at Museums and Heritage Sites: New York: Routledge (338 s)
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s

Projektledning, 7.5 hp

Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (2019). Projektledning. Tredje upplagan Stockholm: Liber (244 s.)
Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (150 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2019). Planera ditt projekt: en handbok. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Samt aktuella forskningsartiklar, ca. 200 sidor

Projektarbete, 15 hp

Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.)
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Strömquist, Siv (2021). Konsten att tala och skriva, 7 uppl. Malmö: Gleerup, c.150 s.
Valbar litteratur ca. 250 sidor

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.