Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Grupprocesser samt hantering av konflikter och kränkningar
Engelsk benämning
Interactional Processes and Treatment of Conflicts and Harassment
Kurskod
IS235F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-01-25
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse för grupprocesser och till dessa processer knutna dysfunktionella mekanismer som konflikter och kränkande behandling. Kursens syftar även till att studenten ska utveckla grundläggande färdigheter avseende en pedagogisk hantering av dessa mekanismer.
Inom kursen behandlas skilda psykologiska mekanismer i gruppsammanhang; med utgångspunkt dels i hur skilda dysfunktionella mekanismer kan gestalta sig, dels hur pedagogen, genom utformandet av ledarskapet, aktivt kan påverka klimat och funktionalitet inom en grupp.
Formellt och psykologiskt baserade definitioner behandlas liksom uppkomstmekanismer, former och vägar att inom en pedagogisk kontext hantera konflikter respektive fall av kränkande behandling.
Vidare behandlas samtalsmetodiska principer.
Kursen består av följande moduler:
1. Grupputveckling och ledarskap
2. Konflikter och kränkande behandling
3. Samtalsmetodik
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för psykologiska mekanismer verksamma vid interaktion och utveckling inom grupper
2. beskriva hur utformningen av ledarskapet kan påverka klimat och funktionalitet inom en grupp
3. redogöra för vad som kännetecknar konflikter respektive kränkande behandling
4. värdera konflikt- och kränkningssituationer samt välja en lämplig hantering
5. strukturera ett samtal med stöd av samtalsmetodik
6. planera samtal med fokus på hantering av kränkande behandling eller konflikthantering
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av lektioner, seminarier samt problemfokuserade övningar i grupp eller individuellt, utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Samtliga mål examineras genom en skriftlig portfolio.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Granström, Kjell, Dynamik i arbetsgrupper – om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur, 2006. Kap. 1-5 (133 s). ISBN9789144008523
Hägg, Kerstin och Kuoppa, Svea Maria, Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur, 2007. (115 s). ISBN9789144015378
Larsen, Rolf-Petter, Konflikter och oenighet på arbetsplatsen. Lund: Studentlitteratur, 2002. (194 s). ISBN9789144020822
Maltén, Arne, Kommunikation och konflikthantering – en introduktion. Lund: Studentlitteratur, 1998. (208 s). ISBN9789144008080
Svedberg, Lars, Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur, 2021. (326 s). ISBN9789144140971
Öiestad, Guro, Feedback. Malmö: Liber. 2005. (140 s). ISBN9789147076772
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket. 2014. (56 s). Tillgänglig som pdf på nätet.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.