Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

Kulturarvsstudier III

Engelsk benämning

Cultural Heritage Studies III

Kurskod

IS201F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för historia (generella examina)

Fastställandedatum

2022-04-25

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser IS178F Kulturarvsstudier I och IS179F Kulturarvsstudier II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Syfte

Kursen syftar till att studenten ytterligare ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, samt de värderings-, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare ska studenten utveckla och fördjupa sin förmåga till att såväl producera som analysera verksamheten inom privat och offentlig kulturarvssektor.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

I denna delkurs studeras aspekter av kulturarv teoretiskt utifrån fördjupande kritiska perspektiv.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera teoretiska perspektiv av relevans för vetenskapsfältet kritiska kulturarvsstudier
• problematisera kulturarvsprodukter och/eller produktioner utifrån kritiska teoretiska aspekter
• utifrån olika maktperspektiv diskutera individuella och kollektiva aspekter av kulturarv

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Delkursens innehåll

I denna delkurs studeras teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll, ur perspektiv som språk, lärande, upplevelse, delaktighet, tillgänglighet och representation.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera och analysera förmedlings- och utställningsformer ur olika perspektiv
• diskutera och förhålla sig till olika förutsättningar och villkor för utställningsverksamhet
• formulera utställningskoncept utifrån ett utställningsproduktionsperspektiv
• reflektera teoretiskt över utställningsmediets möjligheter och begränsningar

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.

Delkursens bedömningsformer

Alla lärandemål examineras i en individuell multimodal presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Delkursens innehåll

I denna delkurs planerar och genomför studenten ett praktiskt inriktat utvecklingsmoment ute på en kulturinstitution som dokumenteras i form av en projektrapport. Rapporten vid en muntlig redovisning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera och problematisera projektarbetets förutsättningar inom kulturarvssektorn
• utefter given tidsram planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera ett praktiskt inriktat utvecklingsarbete
• värdera arbetsmarknadens villkor för projektarbete inom kultursektorn

Delkursens arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.

Delkursens bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete, samt en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7.5 hp

Connerton, Paul (1989). How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press (121 s)
Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s)
Grahn, Wera & Ross J, Wilson (red.) (2018). Gender and Heritage. Performance, Place and Politics, New York: Routledge (292 s)
Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s)
Smith, Laurajane (2021). Emotional Heritage: Visitors engagement at Museums and Heritage Sites: New York: Routledge (338 s)
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s

Att arbeta med utställningar, 7.5 hp

Bäckström, Mattias (2016). Att bygga innehåll med utställningar: utställningsproduktion som forskningsprocess. Lund: Nordic Academic Press (298 s.).
Bogle, Elizabeth (2013). Museum exhibition planning and design, Lanham: AltaMira Press. c 150 s.
Falk, John H. (2009). Identity and the museum visitor experience. Walnut Creek, Calif.: Left Coast Press (c100s).
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and cultural diversity: Swedish museums in tune with the times. Innsbruck: Studienverlag (110 s)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s).
Matassa, Freda (2014). Organizing Exhibitions: A Handbook for Museums, Libraries and Archives. London: Facet Publishing; c. 150 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s

Projektarbete inom kulturarvssektorn, 15 hp

Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.)
Strömquist, Siv (2021). Konsten att tala och skriva, 7 uppl. Malmö: Gleerup, c.150 s.
Valbar litteratur ca. 250 sidor

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.