Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Kulturarvsstudier III
Engelsk benämning
Cultural Heritage Studies III
Kurskod
IS201F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för historia (generella examina)
Fastställandedatum
2022-04-25
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Genomgångna kurser IS178F Kulturarvsstudier I och IS179F Kulturarvsstudier II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ytterligare ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, samt de värderings-, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare ska studenten utveckla och fördjupa sin förmåga till att såväl producera som analysera verksamheten inom privat och offentlig kulturarvssektor.
Innehåll
Delkurser
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I denna delkurs studeras aspekter av kulturarv teoretiskt utifrån fördjupande kritiska perspektiv.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera teoretiska perspektiv av relevans för vetenskapsfältet kritiska kulturarvsstudier
• problematisera kulturarvsprodukter och/eller produktioner utifrån kritiska teoretiska aspekter
• utifrån olika maktperspektiv diskutera individuella och kollektiva aspekter av kulturarv
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Att arbeta med utställningar, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I denna delkurs studeras teoretiska och praktiska aspekter på utställningsmediets form och innehåll, ur perspektiv som språk, lärande, upplevelse, delaktighet, tillgänglighet och representation.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera och analysera förmedlings- och utställningsformer ur olika perspektiv
• diskutera och förhålla sig till olika förutsättningar och villkor för utställningsverksamhet
• formulera utställningskoncept utifrån ett utställningsproduktionsperspektiv
• reflektera teoretiskt över utställningsmediets möjligheter och begränsningar
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Alla lärandemål examineras i en individuell multimodal presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Projektarbete inom kulturarvssektorn, 15 hp
Delkursens innehåll
I denna delkurs planerar och genomför studenten ett praktiskt inriktat utvecklingsmoment ute på en kulturinstitution som dokumenteras i form av en projektrapport. Rapporten vid en muntlig redovisning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera och problematisera projektarbetets förutsättningar inom kulturarvssektorn
• utefter given tidsram planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera ett praktiskt inriktat utvecklingsarbete
• värdera arbetsmarknadens villkor för projektarbete inom kultursektorn
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete, samt en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7.5 hp
Connerton, Paul (1989). How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press (121 s)
Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s)
Grahn, Wera & Ross J, Wilson (red.) (2018). Gender and Heritage. Performance, Place and Politics, New York: Routledge (292 s)
Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s)
Smith, Laurajane (2021). Emotional Heritage: Visitors engagement at Museums and Heritage Sites: New York: Routledge (338 s)
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Att arbeta med utställningar, 7.5 hp
Bäckström, Mattias (2016). Att bygga innehåll med utställningar: utställningsproduktion som forskningsprocess. Lund: Nordic Academic Press (298 s.).
Bogle, Elizabeth (2013). Museum exhibition planning and design, Lanham: AltaMira Press. c 150 s.
Falk, John H. (2009). Identity and the museum visitor experience. Walnut Creek, Calif.: Left Coast Press (c100s).
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and cultural diversity: Swedish museums in tune with the times. Innsbruck: Studienverlag (110 s)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s).
Matassa, Freda (2014). Organizing Exhibitions: A Handbook for Museums, Libraries and Archives. London: Facet Publishing; c. 150 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Projektarbete inom kulturarvssektorn, 15 hp
Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.)
Strömquist, Siv (2021). Konsten att tala och skriva, 7 uppl. Malmö: Gleerup, c.150 s.
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.