Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Idéer, religion, historia: Från tidigmodernt till modernt
Engelsk benämning
Ideas, Religion and History: From Early Modern to Modernity
Kurskod
IS199F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-25
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse för olika idé- och religionshistoriska traditioner och hur de har utvecklats både historiskt och i deras samtid från tidigmodern till modern tid.
Innehåll
Inom ramen för kursen studeras såväl innehåll i som form för västerländska världsåskådningar och deras idéhistoriska rötter med tonvikten lagd på filosofi och vetenskap. Vidare studeras kristendomens utveckling och dess betydelse för människors förhållningssätt till världen. Här görs jämförelser och utblickar mot andra religioner. Med tidigmodernt avses perioden från 1450 till 1700 och det moderna syftar på sekelskiftet 1800 och 1900.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- redovisa huvuddragen i Västerlandets idéhistoriska epoker från tidigmodernt till modernt
- förklara tänkbara samband mellan idé- och religionshistoriska texter och den miljö de skrevs i
- redogöra för idéers och tankesystems kontinuitet och diskontinuitet i ett historiskt förlopp
- åskådliggöra religionens betydelse för världsbilder samt hur religioner och världsbilder har påverkat och påverkar individens syn på sig själv, sina medmänniskor och samhället i stor
Arbetsformer
Kursen innehåller arbetsformer som webseminarier, gruppdiskussioner, filmer och projektarbete
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom två skriftliga examinationer:
- delexamination 1 omfattar de delar av kursen som täcker tiden fram till mitten av 1700-talet
- delexamination 2 omfattar tiden från mitten av 1700-talet till sekelskiftet 1800/1900
Lärandemål 4 examineras inom ramen för delexamination 2 genom projektarbete och gruppdiskussioner.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Brown, Sylvia (2007) Introduction: Women, Gender, and radical religion in Early Modern Europe, pp. 1-14, I Brown, Sylvia (ed.) Women, Gender and Radical Religion in Early Modern Europe.
Heelas, Paul (2002/alternativt senare upplaga) The spiritual revolution: From ’religion’ to ’spirituality’, pp.412-435, i Woodhead Linda, Christopher Partridge & Hiroko Kawanami (eds.), Religions in the Modern World: Traditions and Transformations, London, Routledge. Finns tillgänglig som e-bok via biblioteket.
Håkansson, Håkan (2006) Renässansen, i Håkansson H. (red.) Att låta själen flyga mellan himlens tinnar. Atlantis. Kommer att läggas ut på kurssidan (ca 30 sidor)
Håkansson, Håkan (2005) ”Profeten Tycho Brahe. Astrologi och apokalyps i 1500-talets naturvetenskap”. Historisk Tidskrift, 125(4), 683-709. Tillgänglig via internet.
Lennerhed, Lena, red. Från Sapfo till Cyborg: Idéer om kön och sexualitet i historien, Hedemora: Gidlunds förlag, 2006, (59-155)
Liedman, Sven-Eric (2020) Från Platon till demokratins kris: De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonniers, 15 uppl., (65-234 s.)
Liedman, Sven-Eric (2010) I skuggan av framtiden: Modernismens idéhistoria, Stockholm: Bonniers, (597 s.)
Mullett, Michael A (2010) Introduction: The Reformation and Counter-Reformation in context, pp. xxiii-xxxviii, i Historical Dictionary of the Reformation and Counter-Reformation. (Ca 15 sidor)
Nordin, Svante (2017). Filosofins historia: Det västerländska förnuftets äventyr från Thales till postmodernismen, Lund; Studentlitteratur, 4:e uppl., (249-603)
Olaison, Niklas, red., Axplock ur idéhistorien, del 2. Caudex Vertigo, 2004, (160 s)
Outram, Dorinda (2019) Enlightenmnent, Cambridge, Cambridge University Press, 4:e uppl., (1-179)
Shalev, Zur, ”Islam, Eastern Christianity, and Supersition According to Some Early Modern English Observers”, i Herzig, Tamar, Heyd, Michael, Ben-Tov, Asaph, Deutsch, Yaacov (eds.) Knowledge and Religion in Early Modern Europe : Studies in Honor of Michael Heyd. (Ca 30 sidor). Finns tillgänglig som e-bok via biblioteket.
Skinner, Quentin (1994) Maciavelli: En introduktion, Göteborg, Daidalos, 1994 (124 s.)
Waines, David (2002/alternativt senare upplaga) Islam, pp.210-234, i Woodhead Linda, Christopher Partridge & Hiroko Kawanami (eds.), Religions in the Modern World: Traditions and Transformations, London, Routledge. (Ca 25 sidor)
Woodhead, Linda (2002/alternativt senare upplaga) Introduction: Studying religion and modernity, pp. 1-15 i Woodhead Linda, Christopher Partridge & Hiroko Kawanami (eds.), Religions in the Modern World: Traditions and Transformations, London, Routledge. (Ca 15 sidor)
Woodhead, Linda (2002/alternativt senare upplaga) Christianity, pp. 177-209, i Woodhead Linda, Christopher Partridge & Hiroko Kawanami (eds.), Religions in the Modern World: Traditions and Transformations, London, Routledge. (Ca 30 sidor)
Östholm Hanna, red., Feminismens idéer, Lund: Studentlitteratur, 2006 (64-69; 75-112; 137-140; 172-179; 193-214)
Valfri artikel ur antologin Women, Gender and Radical Religion in Early Modern Europe (2007) som exempel på kvinnors religiositet under perioden. (Ca 30 sidor). Finns tillgänglig som e-bok via biblioteket.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).