Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Historia III
Engelsk benämning
History III
Kurskod
IS177F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-09-11
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: IS102F Historia med kulturanalys II (godkänd) eller IS176F Historia II (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Historia
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa och problematisera sina insikter i historiska förändringsprocesser och människors livsvillkor. Syftet är också att studenterna genom att utveckla sina teoretiska insikter och metodiska färdigheter självständigt ska kunna identifiera, kritiskt analysera och diskutera historiska problem utifrån studier av källor och litteratur. Vidare ska studenterna utveckla sin förmåga till vetenskapligt skrivande.
Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1. Teorier och metoder, 7.5 högskolepoäng
Theories and Methods
Delkurs 2. Temakurs, 7.5 högskolepoäng
Thematic Course
Delkurs 3. Uppsats, 15 högskolepoäng
Student Paper
Innehåll
Delkurs 1. Teorier och metoder, 7.5 högskolepoäng
Theories and Methods
Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av särskild relevans för historiska studier. Därvidlag ges en vetenskapsteoretisk orientering. Vidare analyseras olika förklaringsmodeller, tolkningsramar och historieuppfattningar. Dessutom problematiseras analytiska redskap som exempelvis klass, genus, etnicitet och generation. Med teoretiska utgångspunkter diskuteras och problematiseras olika typer av källmaterial. Av studenter valda problemområden fokuseras i studierna.
Delkurs 2. Temakurs, 7.5 högskolepoäng
Thematic Course
I delkurs 2 studeras och diskuteras vetenskaplig litteratur inom ett av studenten valt fördjupningsområde. Denna kurs kan läsas vid andra lärosäten eller områden vid Malmö högskola. Ett särskilt samarbete finns med Historiska institutionen, Lunds universitet, där ett flertal olika temakurser erbjuds.
Delkurs 3. Uppsats, 15 högskolepoäng.
Student Paper
I delkurs 3 planerar och genomför studenten en vetenskaplig undersökning som dokumenteras i form av en uppsats. Uppsatsen ventileras på ett seminarium, där studenten försvarar sin egen uppsats och opponerar på en annan students arbete.
Lärandemål
Delkurs 1. Teorier och metoder, 7.5 högskolepoäng
Theories and Methods
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och värdera, och därigenom visa kunskap och förståelse för, olika tolkningar av historiska förändringsprocesser
- muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga teoriers och metoders relevans för historiska studier
- sovra mellan olika analytiska begrepp i egna tolkningar av historiska processer och människors livsvillkor
- självständigt diskutera den historiska kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- självständigt söka historiska källor av relevans för ett valt problemområde
- identifiera ett relevant historiskt problem och skissera preliminära frågeställningar
Delkurs 2. Temakurs, 7.5 högskolepoäng
Thematic Course
Se särskild förteckning över de olika valbara temakurserna
Delkurs 3. Uppsats, 15 högskolepoäng
Student Paper
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- sovra och tillämpa olika analytiska begrepp i egna tolkningar av historiska processer och människors livsvillkor
- självständigt söka, bearbeta, kritiskt analysera och kritiskt tolka historiska källor av relevans för ett valt problemområde
- identifiera och formulera ett relevant historiskt problem samt planera, genomföra och dokumentera en vetenskaplig undersökning inom givna tidsramar
- framställa en vetenskaplig text med ett analytiskt förhållningssätt samt göra relevanta bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt granska, kommentera och formulera sig, både muntligt och skriftligt, om andra studenters vetenskapliga texter i ett dialogiskt utbyte
- självständigt resonera kring sin egen kunskaps- och kompetensutveckling
Arbetsformer
Undervisningen består i första hand av seminarier, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer. I uppsatskursen produceras ett självständigt arbete under handledning. Utvärdering sker efter varje delkurs.
Bedömningsformer
Delkurs 1. Teorier och metoder, 7.5 högskolepoäng
Theories and Methods
Studenten examineras genom en muntlig presentation genomförd i grupp samt en individuell, skriftlig inlämningsuppgift. Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten
Delkurs 2. Temakurs, 7.5 högskolepoäng
Thematic Course
Studenten examineras genom en individuell skriftlig uppgift som presenteras och diskuteras i grupp. Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Delkurs 3. Uppsats, 15 högskolepoäng
Student Paper
Examinationen består i att studenten skriver och muntligt försvarar en vetenskaplig uppsats, samt opponerar på en annan uppsats.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
För betyget VG på hel kurs skall minst två delkurser vara VG varav den ena måste vara Uppsatskursen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1. Teorier och metoder, 7.5 högskolepoäng
Theories and Methods
Ambjörnsson, Ronny, Den skötsamme arbetaren: Idéer och ideal i ett norrländskt sågverkssamhälle 1890-1930. Stockholm: Carlsson 2001 (230 s.)
Burke, Peter, History and Social Theory. Polity Press, Oxford 2005 (72 s.)
Ekström, Anders, ”Den falska återkomsten: Om gammal och ny kulturhistoria”, Kulturella perspektiv, 2005, 4, (37 s.)
Geertz, Clifford, ”Tjock beskrivning för en tolkande kulturteori”, Häften för kritiska studier, 1991, 3, s. 13-33 (20 s.)
Green Anna, Cultural History Palgrave & McMillan, Basingstoke 2008 (160 s.)
Gustafsson Chorell, Torbjörn, ”Kommentar till Kim Salomon”, Scandia. 75:1, 85-90 (5 s.)
Lykke, Nina, ”Nya perspektiv på intersektionalitet: Problem och möjligheter”, Kvinnovetenskaplig tidskrift. 2005, 2-3, s. 7-17 (10 s.)
Salomon, Kim, “Den kulturella vändningens provokationer”, Scandia. 75:1, 61-84 (23 s.)
Tosh, John, Historisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur 2011 (270 s.)
Winberg, Christer, ”Varför skriver vi inte historiska romaner i stället?: Ett debattinlägg om historikerns förhållande till verkligheten”, Scandia. 51, 1, 5-17 (12 s.)
Tillkommer kompendium med teoretiska exempeltexter
Delkurs 2. Temakurs, 7.5 högskolepoäng
Thematic Course
Se särskild förteckning
Delkurs 3. Uppsats, 15 högskolepoäng
Student Paper
Litteratur väljs i samråd med handledare
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.