Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2014-01-20

Kursplan med gällandedatum 2014-01-20

Benämning

Historia II

Engelsk benämning

History II

Kurskod

IS176F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2013-09-11

Gäller från

2014-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: IS175F Historia I (godkänd) eller IS101F Historia med kulturanalys I (godkänd)
Eller motsvarande.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Historia

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Historia.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla fördjupade insikter i historiska förändringsprocesser och mänskliga livsvillkor. Syftet är också att studenterna ska utveckla sin förmåga att med hjälp av vetenskaplig metod bearbeta historiska problem och på ett intresseväckande och adekvat sätt kunna dokumentera resultatet.
Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1. Kulturanalytiska perspektiv på historien, 9 högskolepoäng
Perspectives of Cultural History
Delkurs 2. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Delkurs 3. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Delkurs 4. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng
Student Paper

Innehåll

Kursen är en fördjupning i studiet av människan och hennes skiftande levnadsvillkor utifrån kulturella, samhälleliga och politiska strukturer, miljö, migration och kulturmöten samt med problematisering och tillämpning av olika historiska perspektiv och begrepp som klass, genus, etnicitet och generation.
Delkurs 1. Kulturanalytiska perspektiv på historien, 9 högskolepoäng
Perspectives of Cultural History
I delkursen presenteras och problematiseras kulturanalytiska perspektiv inom historieämnet med särskild vikt vid kulturanalytiska metoder samt källkritik och källbehandling.
Delkurs 2. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
I delkursen studeras utifrån givna teman historisk förändring och kontinuitet över tid.
Delkurs 3. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
I delkursen studeras hur kulturella processer och identitetsskapande tar sig uttryck i samtida postindustriella städer.
Delkurs 4. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng
Student Paper
I delkursen planerar och genomför studenten en vetenskaplig undersökning som dokumenteras i form av en uppsats. Uppsatsen ventileras på ett seminarium, där studenterna försvarar sin egen uppsats och opponerar på en annan students arbete.

Lärandemål

Delkurs 1. Kulturanalytiska perspektiv på historien, 9 högskolepoäng
Perspectives of Cultural History
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • redogöra för och jämföra olika historiska begrepp och metoder
  • redogöra för huvudlinjerna inom det kulturanalytiska forskningsfältet
  • diskutera och analysera kortare historievetenskapliga texter
  • diskutera och problematisera kulturanalysens roll inom historieämnet
  • diskutera och problematisera historieämnet och dess samhällsrelevans
Delkurs 2. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • diskutera villkoren för politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar från förhistoria till nutid
  • diskutera frågor om historisk kontinuitet och förändring utifrån långa tidsperspektiv
  • tematiskt analysera och jämföra olika förklaringsmodeller till historiska förändringsprocesser
  • formulera sig om, diskutera och problematisera sin egen historiesyn
Delkurs 3. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • identifiera och diskutera kulturella processer och identitetsskapande i ett historiskt perspektiv
  • problematisera och jämföra historiska förändringsprocesser under 1900- och 2000-talen
  • samla in ett empiriskt material och analysera detta utifrån aktuell modernhistorisk och kulturanalytisk forskning
Delkurs 4. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng
Student Paper
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • självständigt söka, bearbeta och kritiskt tolka ett historiskt källmaterial
  • ställa historiskt intressanta frågor, och utifrån dessa värdera olika typer av källmaterial
  • planera, genomföra och dokumentera en väl avgränsad vetenskaplig undersökning inom givna tidsramar
  • kritiskt analysera andra studenters uppsatser och konstruktivt kunna diskutera dessa utifrån historiska begrepp och metoder

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som genomgående ska vara studentaktiva. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Bedömningsformer

Delkurs 1. Kulturanalytiska perspektiv på historien, 9 högskolepoäng
Perspectives of Cultural History
Studenten examineras genom en muntlig presentation genomförd i grupp samt en individuell, skriftlig inlämningsuppgift.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Studenten examineras genom en muntlig presentation genomförd i grupp samt en individuell, skriftlig inlämningsuppgift.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 3. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Examinationen utgörs av en muntlig presentation, kritisk granskning av andra presentationer, och skriftlig fördjupning av projekt.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 4. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng
Student Paper
Examinationen utgörs av ett självständigt uppsatsarbete som försvaras vid ett seminarium samt opposition av annan uppsats.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1. Kulturanalytiska perspektiv på historien, 9 högskolepoäng
Perspectives of Cultural History
Burke, Peter, What is Cultural History?, 2. ed., Polity, Cambride University Press, Cambridge, 2008 (179 s.)
Darnton, Robert, “Workers Revolt: The Great Cat Massacre of the Rue Saint-Séverin” I: The Great Cat Massacre and Other Episodes in French Cultural History. BasicBooks, NY 1984 (30 s.)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar, Kulturanalyser, 2., [omarb.] uppl., Gleerup, Malmö, 2001 (180 s.)
Geertz, Clifford, “Deep Play: Notes on the Balinese Cockfight”, I: The Interpretation of Cultures: Selected Essays, Basic Books, NY 1973 (41 s.)
Larsson, Gabriela Bjarne (red.), Forma historia. Metodövningar. Studentlitteratur, Lund 2002 (297 s.)
Tosh, John, Historisk teori och metod. 3. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2011 (ca 100 s.)
Artiklar i urval (från e-tidskrifter och e-böcker) (ca 125 s.)
Valbar avhandling (ca 250 s.)
Summa ca 1200 s.
Delkurs 2. Historia i förändring – de långa tidsperspektiven, 6 högskolepoäng
Changing History – La Longue Durée
Andersson, Peter K., ”Kan ingenting hända? Om orörlig historia och det absurda. I: la longue durée” Historisk tidskrift (HT) 130:4 2010 s. 762-769 (7 s.)
Elgán, Elisabeth, ”Fernand Braudels artikel ’La longue durée’ och svensk historieskrivning idag – några reflektioner”, HT 130:4 2010 s. 739-749 (10 s.)
Goucher, Candice Lee & Walton, Linda A., World History: Journeys from Past to Present. Routledge, New York, 2008 (327 s.)
McNeill, John Robert & McNeill, William Hardy, The Human Web: A Bird's-Eye View of World History. 1st ed., W.W. Norton, New York, 2003 (350 s.)
Artiklar i urval (från e-tidskrifter och e-böcker) (ca 100 s.)
Summa: ca 800 s.
Delkurs 3. Städer i förändring och identitetsformering, 7,5 högskolepoäng
Cities in Change and the Formation of Identities
Berggren, Lars & Greiff, Mats, “The Malmö Region in Southern Sweden”, I: Schultze, Rainer (red.), Industrial Regions in Transformation. Klartext Verlag, Essen (stencil)
Dennis, Richard, Cities in Modernity. Representations and Productions of Metropolitan Space, 1840-1930. Cambridge University Press, Cambridge 2008 (valda delar, ca 100 s.)
Löfgren, Orvar, “The Disappearance and Return of the National: The Swedish Experience 1950-2000”, I: Siikala, Anna-Lena, Klein, Barbro & Anttonen, Pertti J. (red.), Folklore, Heritage Politics and Ethnic Diversity: A Festschrift for Barbro Klein, Multicultural Centre, Botkyrka 2000
Misgeld, Klaus; Karl Molin & Klas Åmark (red.), Creating Social Democracy: a Century of the Social Democratic Labor Party in Sweden. Pennsylvania State Univ. Press, University Park 1992, (valda delar, ca 100 s.)
Paddison, Ronan, “Studying Cities”, i Paddison, Ronan (red.), Handbook of Urban Studies. SAGE, London 2001 (10 s.)
Shaw, Douglas V., “The Post-industrial City”, i Paddison, Ronan (red.), Handbook of Urban Studies. SAGE, London 2001 (11 s.)
Vall, Natasha, Cities in Decline. A Comparative History of Malmö and Newcastle after 1945. Malmö högskola, Malmö 2007 (185 s.)
Ward, Stephen, Selling Places. The Marketing and Promotion of Towns and Cities 1850-2000. E & FN Spon, London 1998 (stencil) (21 s.)
Valbar litteratur (ca 400 s.)
Summa: ca 1000 s.
Delkurs 4. Uppsatskurs, 7,5 högskolepoäng
Student Paper
Jarrick, Arne & Josephson, Olle, Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. 2. uppl., Studentlitteratur, Lund, 1996 (133 s.)
Övrig litteratur väljs i samråd med handledare

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.