Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Montessoripedagogik III
Engelsk benämning
Montessori Education III
Kurskod
IS127F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-06-17
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Montessoripedagogik I och II.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper, insikter och färdigheter i montessoripedagogik samt fördjupad kompetens att tillämpa montessoripedagogik i undervisningen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en fördjupad förmåga att analysera den egna lärarrollen.
Innehåll
Kursen behandlar montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik. Läroplanen analyseras som utgångspunkt för tillämpning av montessoripedagogik i undervisningen. Kursen fördjupar och analyserar lärarens uppdrag i montessoripedagogiken i ett nutida perspektiv genom aktuell forskning. Fördjupade praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av montessorimaterialet i språk, matematik samt i kulturämnen enligt montessoripedagogiken.
Observationsmetoder samt tillverkning och utveckling av eget material tillämpas.
Vidare behandlar kursen forskningsmetodikens grunder. En skriftlig kritisk granskning av montessoripedagogik i praktiken genomförs i form av ett utvecklingsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera sin egen lärarroll i den egna verksamheten utifrån en vald observationsteknik
- redogöra för montessoripedagogikens mål, filosofi och metodik
- analysera och reflektera kring lärarens uppdrag enligt montessoripedagogiken i förhållande till aktuell forskning
- omsätta montessoripedagogiken i en pedagogisk verksamhet samt använda montessoripedagogikens material i undervisningen
- genomföra en kritisk granskning på vetenskaplig grund av montessoripedagogik i praktiken.
Arbetsformer
Kursen genomförs som nätbaserad distansundervisning och sex campusförlagda dagar. Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, demonstrationer, materialhantering, auskultationer, litteraturstudier, handledning och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom universitet. Användning av lärplattformen Canvas tillämpas.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Kursen examineras på fem sätt:
- Skriftlig analys. Lärandemål 1.
- Praktiskt material och skriftlig presentation, språk. Lärandemål 4.
- Praktiskt material och skriftlig presentation, matematik. Lärandemål 4.
- Praktiskt material och skriftlig presentation, kulturämnen. Lärandemål 4.
- Skriftligt arbete. Lärandemål 2, 3, 5.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Cronquist, Bodil (2020). Språket 2 Ordklasser & satsanalys Handledning i montessorimaterial. Lund: Bloms tryckeri. (s.160)
Cronquist, Bodil (2020). Matematik III. Lund: Bloms tryckeri. (s.96)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (s.215) Tillgänglig via internet.
Malm, Birgitte (2006). Reflektioner kring lärares liv och verksamhet. Montessorilärares yrkesberättelser. Diss. Lund: Studentlitteratur. (s.194)
Montessori, Maria (1994). From Childhood to Adolescence. The Clio Montessori series. Oxford England: Clio Press. (s.108)
Montessori, Maria (2012[1917]). Spontaneous activity in education. Memphis: General books (s. 310). Tillgänglig via internet.
Montessori, Maria (1989). To Educate the Human Potential. Oxford England: Clio Press. (s.125)
Montessori, Maria (1989). The Child, Society and the World. Oxford England: Clio Press. (s.126)
Montessori, Maria (1998). Utbildning och fred. Jönköping: Seminarium Förlag AB. (s.120)
Montessori, Mario (1998). Att bli en människa Utbildning för en ny värld. Jönköping: Seminarium Förlag AB. (s.160)
Patel, Runa (2019). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. (s.184)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press. (s.496)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
Trost, Jan (2013). Att vara opponent. Lund: Studentlitteratur. (s.66)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande.
Varje kurs avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.