Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Introduktion till mångfaldsstudier
Engelsk benämning
Introduction to Diversity Studies
Kurskod
IM441S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-05-05
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår tillsammans med Social kategorisering (IM238S) samt Migrationens orsaker och konsekvenser (IM233S) i nivån 1-30 hp för huvudområdet Internationell migration och etniska relationer.
Syfte
Kursens syftar till att ge studenterna en kunskapsmässigt orienterande och teoretiskt problematiserande introduktion till fenomenet mångfald ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv – med en explicit anknytning till programmets huvudområde IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer). Integrerat i kursen är även färdighetstränade moment och introduktion till akademiska studier.
Innehåll
- Introduktion: ”Mångfald?”. Här diskuteras mångfald mot bakgrund av begrepp som människa, samhälle, kultur, nation och identitet ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv.
- Mångfaldens historiska förutsättningar. Här sätts 2000-talets idéer och föreställningar om mångfald in i ett fördjupat samhällshistoriskt sammanhang.
- Mångfald och mångkultur – en utmaning? Här relateras fenomenet – och diskurserna kring – mångfald till aktuella diskussioner inom det IMER-vetenskapliga kunskapsfältet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för mångfald som företeelse ur normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv;
- identifiera och analysera hur centrala teoretiska begrepp som nation, klass, genus och etnicitet används i samhällsvetenskaplig och humanistisk teoribildning för att förstå mångfald;
- visa grundläggande kunskap om och förståelse av mångfaldsfrågor inom forskningsområdet IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer) och
- demonstrera förmåga att utföra och presentera begränsade men relevanta analysuppgifter.
Arbetsformer
Undervisningen på kursen Introduktion till mångfaldsstudier bygger på studentaktivitet och sker i form av såväl föreläsningar och seminarier, som basgruppsarbete, fallstudier och självstudier. Detta innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.
Bedömningsformer
Kursen examineras med en individuell salstentamen (10 hp), tre individuella inlämningsuppgifter (á 1 hp) samt en gruppresentation i seminarieform (2 hp).
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Muntliga examinationer kan dock komma att omtenteras skriftligt. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
- Bohlin, Rebecka, De osynliga. Om Europas fattiga arbetarklass, Stockholm 2012
- Diakité, Jason Timbuktu. En droppe midnatt, Månpocket 2017
- Fornäs, Johan, Kultur, Malmö 2012
- Hammarén, Nils & Thomas Johansson, Identitet, Malmö 2009 (128 sidor)
- Hellström, Anders. Rasist? Inte jag, Om rasismer – en begreppsinventering, Forum för Levande historia. Stockholm 2017.
- Lindskog, Rolf & Deniz, Fuat, Mångkulturalism – Socialt fenomen och politisk utmaning, Malmö 2009 (192 s)
- Nordberg, Rikard. Muntlig presentation och retorik, Stockholm 2017.
- Wigerfelt, Anders. Ma°ngfald och svenskhet – en paradox inom IKEA, MIM Working Papers Series No 12:1, Malmö 2012
Dessutom tillkommer artiklar och texter kring nationalism, rasism, postkolonialism och orientalism, ca 300 sidor
Referens- och fördjupningslitteratur
- Bakhtiari, Marjaneh. Kalla det vad fan du vill. Stockholm, (Ordfront Pocket, 300 s), 2006.
- Berg, Magnus, ”Den portionsförpackade orienten”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm, (s. 56-86), 2005.
- Catomeris, Christian, ’Svartmuskiga bandittyper’. Svenskarna och det mörka håret”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm, (s. 20-55), 2005.
- Jonsson, Stefan, ”Halva världen. Orientalism, eurocentrism och globalisering”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm, (s. 165-174), 2005
- Lindqvist, Sven, Utrota varenda jävel, Stockholm 1992/2011.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.