Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Introduktion till mångfaldsstudier
Engelsk benämning
Introduction to Diversity Studies
Kurskod
IM441S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-10
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår tillsammans med Social kategorisering (IM235S) samt Migrationens orsaker och konsekvenser (IM233S) i nivån 1-30 hp för huvudområdet Internationell migration och etniska relationer.
Syfte
Kursens syftar till att ge studenterna en kunskapsmässigt orienterande och teoretiskt problematiserande introduktion till fenomenet mångfald ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv – med en explicit anknytning till programmets huvudområde IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer). Integrerat i kursen är även färdighetstränade moment och introduktion till akademiska studier.
Innehåll
- Introduktion: ”Mångfald?”. Här diskuteras mångfald mot bakgrund av begrepp som människa, samhälle, kultur, nation och identitet ur grundläggande normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv.
- Mångfaldens historiska förutsättningar. Här sätts 2000-talets idéer och föreställningar om mångfald in i ett fördjupat samhällshistoriskt sammanhang.
- Mångfald och mångkultur – en utmaning? Här relateras fenomenet – och diskurserna kring – mångfald till aktuella diskussioner inom det IMER-vetenskapliga kunskapsfältet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för mångfald som företeelse ur normkritiska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och historiska perspektiv;
- identifiera och analysera hur centrala teoretiska begrepp som nation, klass, genus och etnicitet används i samhällsvetenskaplig och humanistisk teoribildning för att förstå mångfald;
- visa grundläggande kunskap om och förståelse av mångfaldsfrågor inom forskningsområdet IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer) och
- demonstrera förmåga att utföra och presentera begränsade men relevanta analysuppgifter.
Arbetsformer
Undervisningen på kursen Introduktion till mångfaldsstudier bygger på studentaktivitet och sker i form av såväl föreläsningar och seminarier, som basgruppsarbete, fallstudier och självstudier. Detta innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.
Bedömningsformer
Kursen examineras med en individuell salstentamen (7,5 hp), fyra individuella inlämningsuppgifter (á 1,5 hp) samt tre kollektiva gruppresentationer i seminarieform (sammanlagt 1,5 hp).
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Muntliga examinationer kan dock komma att omtenteras skriftligt. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
- Bohlin, Rebecka, De osynliga. Om Europas fattiga arbetarklass, Stockholm 2012
- de los Reyes, Paulina & Martinsson, Lena (red.), Olikhetens paradigm – intersektionella perspektiv på o(jäm)likhetsskapande, Lund 2005 (urval)
- Ehn, Billy; Frykman, Jonas & Löfgren, Orvar, Försvenskningen av Sverige. Det nationellas förvandlingar, Stockholm 1993
- Fornäs, Johan, Kultur, Malmö 2012
- Hammarén, Nils & Thomas Johansson, Identitet, Malmö 2009 (128 sidor)
- Lindskog, Rolf & Deniz, Fuat, Mångkulturalism – Socialt fenomen och politisk utmaning, Malmö 2009 (192 s)
- Marks, Robert B, Den moderna världens ursprung, Lund 2004
Referens- och fördjupningslitteratur
- Bakhtiari, Marjaneh, Kalla det vad fan du vill, Stockholm 2006 (Ordfront Pocket, 300 s)
- Berg, Magnus, ”Den portionsförpackade orienten”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm 2005 (s. 56-86)
- Catomeris, Christian, ”’Svartmuskiga bandittyper’. Svenskarna och det mörka håret”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm 2005 (s. 20-55)
- Jonsson, Stefan, ”Halva världen. Orientalism, eurocentrism och globalisering”, i Matthis, Moa (red), Orientalism på svenska, Stockholm 2005 (s. 165-174)
- Lindqvist, Sven, Utrota varenda jävel, Stockholm 1992/2011
Utöver vad som anges i litteraturlistan tillkommer ca 100 sidor i form av dokumentation kring aktuella samhällshändelser samt fristående artiklar eller texter.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. Resultatet av kursvärderingen kommer att återkopplas till studenterna. Utöver kursvärderingen kan studenterna under kursens gång ges tillfälle att skriftligen eller muntligen värdera enskilda moment. Studentinflytande utövas genom kursråd.