Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Global migration och lokala arbetsmarknaden
Engelsk benämning
Global Migration and Local Labour Market
Kurskod
IM244S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-11-18
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Internationell migration och etniska relationer I, 30hp eller kurs om 30hp inom relevant ämnesområde.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Internationell migration och etniska relationer
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om den internationella migrationens koppling till den lokala arbetsmarknaden; dvs. att problematisera konsekvenser som internationell migration kan ha på den lokala och regionala arbetsmarknaden. I kursen ingår även färdighetstränande moment avseende metod och analys av integrations- och segregationsaspekter på den lokala arbetsmarknaden.
Innehåll
Kursen är uppdelad tre lika värderade integrerade moment:
- Migration
- Arbetsmarknadsintegration och segregation
- Metoder för analys av policy och arbetsmarknad
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa fördjupad kunskap om och förståelse av den globala migrationens kopplingar till och konsekvenser för den lokala arbetsmarknaden,
- Visa kunskap om och förståelse av den lokala arbetsmarknadens inkluderande och exkluderande mekanismer med specifikt fokus på såväl ekonomiska – individuella, institutionella och strukturella – faktorer som diskriminering,
- Visa övergripande kunskaper om policyanalys som behandlar invandrings- och integrations- politiska besluts orsaker, innehåll och konsekvenser ur ett lokalt och nationellt perspektiv,
- Visa förståelse av centrala metoder för att analysera migration och arbetsmarknadsintegration och segregation,
- Kunna arbeta med och presentera en begränsad uppgift med, för området, centrala metoder inom givna tidsramar.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom salstentamen, en individuell hemtentamen och en muntlig presentation. Det ges minst två omtentamens tillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bacchi, Carol, 2009: Analysing Policy: What´s the Problem represented to be?, Pearson Australia: Frenchs Forest (NSW).
- Bakardjieva Engelbrekt, Antonina – Oxelheim, Lars & Persson, Thomas, 2012: Arbetslöshet, migrationspolitik och nationalism: hot mot EU:s sammanhållning? Stockholm: Santérus. Europaperspektiv.
- Bevelander, Pieter - Fernandez, Christian - Hellström, Anders (red), 2011. Vägar till medborgarskap. Lund: Arkiv förlag
- Carlsson, Magnus & Rooth, Dan-Olof , 2007: Etnisk diskriminering på svensk arbetsmarknad – resultat från ett fältexperiment, Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola, 2010: Statistisk verktygslåda – Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Lund: Studentlitteratur. [delar]
- Magnusson, Lars, 2013: Håller den svenska modellen? Arbete och välfärd i en globaliserad värld, Stockholm: Nordstedts akademiska förlag, Andra upplagan.
- Nordström Skans, Oskar& Åslund, Olof, 2009: Segregationen i Storstäderna, Stockholm: Sns.
- Roth, Hans Ingvar, 2008, Diskriminering, Stockholm: SNS.
- Rooth, Dan-Olof & Åslund, Olof, 2007: Får utlandsfödda betalt för sin utbildning och sina kunskaper i svenska? Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Sassen, Saskia, 2001: Gäster och främlingar, Göteborg: Daidalos.
- Sjögren, Anna & Zenou, Yve, 2007: Integration eller utanförskap? En teoriöversikt, Ekonomisk debatt, 2007:3.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.